פרק שנים-עשר האמנות והבנייה בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:331

תבליטי השיש ( ראה לעיל , ( הודגשו הדגמים בעזרת צבע זהב , הבולט על גבי הרקע הכהה המקיף אותו , והצבע הירוק מתלווה לזהב ולכחול הכהה כבפסיפס ובתבליטי השיש . הרקע לדגמי הזהב נראה כמעט שחור וזו ככל הנראה תוצאה של משקע שנוצר מצביעות מחודשות שנעשו במשך הדורות , לרענון הצבע . צירוף הצבעים , המאפיין אפוא את הדיקוראציה האמיית בכיפת הסלע , נשמר בקפדנות . גם הדגמים שומרים על זיקה לעיטורים שבפסיפסים ובתבליטי השיש . עולם הצומח הנו הנושא השליט , והוא מופיע ברצועות אורך . כל אחת מהרצועות הקישוטיות מצויה במרכזה של עטיפת הקורה , ומשני צדיה שוליים , או מסגרת , שעל פי רוב הם יותר סכימאטיים . במסגרות אלה משולבים דגמים הנדסיים , העשויים אף הם לעתים מפריטים דמויי דגמים צמחיים , כגון מעוינים העשויים מעלים , ועוד ( איור . ( 9 עבודת הריקוע מצטיינת בדייקנות רבה , ונאמנה לאיכות הסגנון של התקופה האמיית , כפי שמצוי בתבליטי השיש ובפסיפסים . לעומת דגמים המסתפקים בעיטור פשוט יחסית , לאורך הרצועה , מצטיינים כמה מן הלוחות הללו בנושאים מורכבים . משולבים בהם , בצורה עשירה ונאטוראליסטית , מספר גדול של דגמים , במיטב המסורת הקלאסית . בנוסף ללוחות המתכת המעטרים את מתומן הביניים , קבועים מתחת למשקוף של כל אחד מארבעת הפתחים לוחות מתכת . אף בהם הריקוע , גיוון הצבעים ומבחר הדגמים , חוזרים ומעידים על הזהות האמיית . איור . 9 לוחות נחושת רקועים בכיפת הסלע ( צילום זאב רדובן )

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר