פרק שנים-עשר האמנות והבנייה בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:326

גילופי שיש ואבן השימוש בלוחות שיש מגולפים בכיפת הסלע הוא אחת התרומות המקוריות של התקופה האמיית לדיקוראציה הארכיטקטונית , להבדיל מרוב אמצעי העיטור , שהתבססו במידה רבה על מסורת טרום מוסלמית . בטכניקה זו יש תרומה מרשימה לעושרה של כל התוכנית הקישוטית . קבוצת גילופי השיש העשירה , שנשתמרה במספר מערכות בכיפת הסלע , שייכת לאופנה שאימצה לעצמה האמנות האמיית בקנה מידה נרחב . 27 בחפירותיו של ב' מזר נתגלו מספר קטעים שבהם השתמשו בטכניקה זו . אלה אמנם אינם מאפשרים לשחזר את המכלול הקישוטי שבו הם היו קבועים , אך די בהם כדי להצביע על כך שהיו קבועים במקום גבוה יחסית , אם נשפוט לפי שימושו של הקטע דמוי הכותרת , שנועד קרוב לוודאי לאומנה אחוזה " . לוחות השיש המגולפים , המרוכזים בכיפת הסלע מאז הקמת המבנה בסוף המאה הד , נשתמרו כרובם באתרם ו האוסף הנו העשיר מסוגו , וגם היחיד שבו נשתמרו כל הקטעים במקומם במספר רב כל כך . עיקרה של הטכניקה בשיטת ה'שאנלבה' , ( champleve ) כלומר הדגם העיטורי נשאר בגובה פני השטח , וסביבו נגרע הרקע בעומק לא רב , כך שהעיטור היה בולט מתוך האבן . סביב הדגם היו מסתתים את הרקע , והוא הפך משוקע ומחוספס קמעא . את הרקע היו ממלאים בצבע ( או מין פאסטה ) כחול כהה הגובל בשחור , ולצדו כמה כתמי צבע ירוקים , והעיטור היה מודגש על פניהם בזהב . האפקט הצבעוני היה מפצה על העדר התבליט ( איור . ( 7 technique of architectural decoration ' , IFJ , XXIV M . Rosen-Ayalon , "Notes on a particular 2 232-236 . קק ( 1974 ) . 31 שם , לוח . B 51 איור . 7 שיש מגולף וצבוע בכיפת הסלע ( צילום זאב רדובן )

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר