פרק שנים-עשר האמנות והבנייה בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:323

המסגדים בסוריה ובארץ ישראל בתקופה האמיית . כנראה היה זה מגדל בעל חתך ריבועי , שהזדקר לגובה ניכר , מבלי שיחולו בו הבדלי מידות . האומנויות במרבית תחומי האמנות שבעלי המלאכה בסוריה ובארץ ישראל הצטיינו בהם בתקופה הביזאנטית והרומית , נמשך העיסוק גם כתקופה המוסלמית . השרידים שנשתמרו מצטיינים באיכות וברמה מקצועית , ולעתים קרובות מגיעים בהתפתחותם לכדי גילויים אמנותיים חדשים ומקוריים . כבר בראשית דרכה של האמנות המוסלמית , בתקופה האמיית , היו חידושים אמנותיים , והדוגמאות לכך רבות . בדרך כלל שותפים תחומי האמנות השונים כתקופה זו בעיצובו של סגנון מגובש , שאפשר לזהותו בוודאות כסגנון אמיי . כאמור , ניזונה האמנות האמיית מן המסורות האמנותיות שרווחו בארץ ישראל , כלומר האמנות ההלניסטית קלאסית ביזאנטית , אך גם לא נעדרת השפעת האמנות הקופטית . עם זאת , יש למנות את האמנות הסאסאנית , שתרומתה בולטת ביותר בתקופה האמיית , כמרכיב מכריע באמנות המוסלמית . האלמנטים הסאסאניים משקפים את ההשפעה המזרחית פרסית שבאה בעקבות כיבוש פרס על ידי המוסלמים . שיש השיש עודנו מרכיב נכבד בדיקוראציה הארכיטקטונית גם בתקופה המוסלמית . בתחום זה לא רק שהמסורת הקודמת המשיכה לשמש בתקופה האמיית , אלא שמרבית העמודים אשר שולבו במבנים של תקופה זו הנם עמודים ששרדו מן התקופה הקודמת , ונוצלו בשימוש משני . כאלה הם כל העמודים שבכיפת הסלע , שהצבתם יצרה משחק צבעים , מגתי השיש השונים שנבחרו לצורך זה . עמודים אלה לא היו בני גובה אחיד , והתאמת גובהם הושגה בעזרת בסיסים בגבהים שונים . ( באחד משלבי השיפוץ המאוחרים צופו הבסיסים הללו ב'ארגזי' שיש חדשים , וצורתם של הבסיסים אוחדה (" . אף בכיפת השלשלת מצויים עמודי שיש צבעוניים בשימוש משני . לעומת זאת , בחפירות שבדרום הר הבית התגלו בעיקר עמודי שיש בהיר . עמודים אלה נראים אמנם פחות מגוונים , אך גם הם שייכים בחלקם הגדול למבנים מתקופות קודמות . בעמוד אחד אף ניתן לראות צלב , בתבליט שעדיין עיטר את העמוד , ויש בכך ככל הנראה עדות למוצאו של העמוד מכנסייה ' . כותרות כמעט כל הכותרות השייכות למבנים שנותרו מן המאות הראשונות לשלטון המוסלמי בירושלים הנן בשימוש מ ^ זני , וממילא אין כל אפשרות לדבר על גיבושו של סגנון ארכיטקטוני חדש בתחום זה . - Further considerations per- 21 / £ . / . XXIII ( 1973 ) . M . Rosen- Ayaion . . " pp . 92-100 taming to the Umayyad An קרסוול , תמונה . 28 י עמוד דומה נמצא אף בח'רבת מפגיר האמיית . JJ אין ירושלים יוצאת דופן בנידון , ותופעה זו מצויה ברוב האזורים שהוקמו בהם מסגדים בראשית הכיבוש המוסלמי : בסוריה , במצרים ובספרד . דווקא במבנים

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר