פרק אחד־עשר ירושלים בראייה המוסלמית: הקראן וספרות המסורת

עמוד:301

אותה לאחר מכן , והיא מחיקת שרשרות המוסרים ( אסנאד . ( הוא הסתפק בציון המקרים הבודדים שבהם העתיק מאבו אלמעאלי . מחיקת שרשרות המוסרים אפשרה למחברים המאוחרים יותר להשתחרר מהעול הכבד הזה , שסרבל את החיבורים ( במקרים לא מעטים שרשרת המוסרים היתה ארוכה פי שניים או יותר מהמסורת עצמה , ( אך הדבר מקשה על חוקר ספרות זו , בעיקר בכל מה שנוגע לתקופת היווצרות המסורת והחוגים שהפיצו אותה . בחיבור זה מודגשת המסורת הקובעת את מעלות העלייה לרגל למכה והתפילה במדינה ובאלאקצא באותה השנה ( פרק שלישי בחיבור . ( מסורת זו הופיעה לראשונה בחיבורו של אבו אלמעאלי . 120 ייתכן שהדגשה זו באה כמשקל נגד למסורת המדברת על מעלות הביקור בקבר מחמד שבמדינה ובקבר אברהם ( חברון ) באותה השנה , מסורת שנאמר עליה 'שהיא מזוייפת , לא מוכרת , זויפה על ידי אחד מפורקי העול . ביקור בחברון איננו מגונה , אך אין לקשור אותו בעלייה לרגל [ למכה ] ובביקור בקבר הנביא ... נאמר שמסורת זו לא שמע עליה איש אלא לאחר כיבוש ירושלים על ידי הסולטאן צלאח אלדין בשנת . ' [ 1187 ] 583 ראוי לציין , שאבן עסאכר הבן מאמץ את תוכנית הביקורים ( זיאראת ) שנקבעה על ידי אבן אלמרג'א , והיא לפי הסדר הבא : כיפת המעראג , ' כיפת הנביא ( מאחורי כיפת המעראג , ( ' שער הרחמים , מחראב זכריה , הסלעים שמאחורי המסגד , כסא שלמה , שער השכינה , שער חטה , המסגד המקורה , מחראב עמר , מחראב מעאויה , שער הנביא , מחראב מרים , עריסת ישו ( עיסא , ( מחראב דויד , המקום שהמלאך גבריאל קדח בו חור באצבעו לקשירת הבראק ( מחוץ לשער הנביא ) ואלסאהרה היינו טור זיתא = ) הר הזיתים . ( אבו אלפרג' עבד אלרחמאן בן עלי אבן אלג'וזי ( מת בשנת ( 1201 חיבר ספר בשם שבחי ירושלים ( פצאאל אלקדס . ( הוא הכיר את חיבורו של אלואסטי וציטט אותו פעמים רבות . החידוש שלו מתבטא בכך שהוא הכניס מדי פעם ביקורת על המסורות שהוא מצטט , כגון ביקורתו על המסורת המיוחסת לכעב אלאחבאר : 'בתורה כתוב , אללה אמר לסלע : אתה כסא מלכותי התחתון , מעליך עליתי השמימה , מתחתך יסדתי את px , 7 וכל המים הזורמים מפסגות ההרים באים מתחתך . אבן אלג'וך מביא כאן את דעתו של אבן חבאן אלבסתי , הקובע שאין איש מחכמי המסורת אשר אינו מטיל ספק שמסורת זו מזוייפת ... כמו כן , אבן אלג'וך תוקף את הגירסה של מסורת שלושת המסגדים המובאת על ידי אלואסטי ואשר נוספו אליה תוספות שונות , כגון הערך הרב שיש לתפילה באיזור החוף ( סאחל \( גם אבן אלג'וך , שמקובל לראות אותו כאיש מסורת מובהק ( הוא חיבר ספר על מסורות מזויפות , ( לא הקפיד בחיבור שאנו דנים בו על הבאת שרשרת המוסרים בכל מקרה ומקרה . במאה הי"ג חוברו מספר חיבורי שבחים של ירושלים . ביניהם שניים אנונימיים ( להלן , א , ב ) ושניים שמחבריהם ידועים ( ג , ד : ( 120 דף 59 ב . 121 ראה : זרכשי , עמ' . 296 122 ראה : אבו אלמעאלי , דפים 26 א32- א ; אבן עסאכר , רסאלה , דפים 7 א8- א . לעניין השערים ראה מ' גיל , ' שכונות היהודים בירושלים , ' ( 1099-638 ) שלם , ב ( תשל"ו , ( עמ' . 29-23 123 יצא לאור על ידי ג'בראאיל סלימאן ג'בור , בירות , 1979 לפי כתב היד היחיד של פרינסטון , מס' . 586 החלק האחרון שבו אבד , ואין לדעת איזה היקף תופס החלק האבוד . 124 ראה : אבן אלג'וזי , עמ' 125 . 146 ביקורתו זו של אבן אלג'וזי לא הופיעה בחלק ששרד מחיבורו פצאאל אלקדס . היא מצוטטת בחיבור שנסקור בהמשך — מת'יר אלגראם ( דף 52 ב . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר