פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:282

כותבי דברי העתים בני דור מסע הצלב החזירו את ירושלים למקום מרכזי בנצרות , לעתים במודע ומתוך אמונה לוהטת , ולעתים מתוך ציפייה שהמאורעות שאירעו להם עצמם בעיר ירושלים מציינים את גילוי הנבואה על חידושה של ירושלים הארצית בסמוך לקץ הימין . אולם לא רק הם הביאו למצב זה . היה בכך משום חזרה לכמה זרמים בנצרות הקדומה . " אף מנהיגות מסע הצלב , אותם מפקדים חילונים מרבי האצולה האירופית במסע הצלב , נזקקו לכך . במכתב מפורסם , שחובר לאחר הניצחון הגדול באנטיוכיה , קראו המנהיגים לאפיפיור אורכן השני לבוא ולקבל הפיקוד על המסע . וכך נאמר בו : 'ותפתח לנו את שערי שתי ירושלים = ] ירושלים של מעלה וירושלים של מטה , [ ותקרא דרור לקבר האדון ויתעלה על ידיך שם הנוצרים מעל לכל / 116 שנתיים מאוחר יותר ( אוגוסט ( 1100 מבטא האפיפיור פסחליס ( Paschalis ) השני עמדה הרבה יותר מסויגת . קל להרגיש בדבריו את כובד המסורת המנוגדת לשאיפות הפרשנות הנוצרית , שעה שהוא מודיע לשליטי פיזה על כיבוש ירושלים , ומעודדם לשלוח עזרה לצלבני ארץ ישראל : ... ' העם הנוצרי כבש בשנה שחלפה את עיר הקודש , כלומר את ירושלים הארצית , עיר כלילת היופי ומשוש כל העולם " . ' רק יודעי חן יכלו לנחש שבביטויים האחרונים הוא אולי רומז לירושלים הנבנית מחדש , זו של נבואת ישעיהו ( ס טו : ( 'גאון עולם משוש דור ודור " . ' 115 ראה לעיל , וראה קךצ'מר ( לעיל , הערה , ( 84 עמ' . 173 Die Kreuzzugsbriefe ausden Jahren 1088-1100 , zd . 116 nomen super omne nomen exaltatum facias ' sepulchrum Domini liberum atque Christianorum etiam utrimque Hierusalem nobis aperias et H . Hagenmeyer , Innsbruck 190 ] , p . J 64 : 'et portas 117 שם , עמי gaudium universae terrae ... uindicauit ' Ierusalem , urbem equidem perfecti decoris et anno iam praeterito civitatem terrestrem nempe ... 'Christiani populus ... sanctam ... : 180 . gaudium in genera tionem et gencrationem ' Is . 60 : 15 : 'ponam te in superbiam sacculorum , " 8 קשר עם פסוק זה מניח האגנמאיר , שם , עמ' . 180

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר