פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:280

וקמים לתחייה , במובן מסוים , באותה ארץ כנען עצמה , שבה פגע לפנים עמלק בישראל ועמד לשטן בדרכו . הצו הניתן לצלבנים חוזר על דברי הצו האלוהי בספר דברים ( כה יט : ( 'תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח . ' דימוי ספרותי , מליצה , משל ופרשנות מדרשית מפנים את מקומם לזיהוי ממשי . דברי רימון מאגילר הם הגלויים ביותר . בעת המצור על ירושלים , כשניסו אנשי הכהונה רמי המעלה להכתיר פאטריארך , בטרם נבחר מלך , הם טענו : לא תשימו לכם מלך במקום שבו סבל האדון והוכתר . לפי שאם יאמר בלבבו : על כסא דויד אני יושב ובממלכתו אני שולט , לאמונה ולמעלותיו ומידותיו הטובות של דויד הוא מתנכר . פן תהיה בו יד אלוהים ויקצוף על המקום והעם . ועל כן קרא הנביא . כשיבוא קודש קודשים תחתם המשיחה , ושהוא בא הרי זה ברור וגלוי לכל . " נטייה זו של ךימו ן 'ל ! הד' את האירועים יוצרת לא פעם ביטויים ומצבים מוזרים , שיש בהם מן התמימות או מן הגיחוך . כזה הוא הסיפור על הבישוף של מטוךנו , ( Maturano ) שהשתלט באורח לא חוקי על כנסיית המולד בבית לחם . וכך מתואר מאורע זה ו 'כאשר כבש במרמה את כנסיית בית לחם של דויד' " . ( cum Bethleem Daviticam ecclesiam fraudulenter obtinuisset ) גורלה קזל מצודת ירושלים , היא 'מגדל דויד , ' שפר יותר . מגדל זה היה סלע מחלוקת בין רימון מסן ז'יל לבין גוטפריד מבויון , וכשהועבר המגדל לידי האחרון , תו אר כ'מבצר דויד , כלומר ראש כל הממלכה היהודית' " . ( arx David scilicet totius regni iudaici caput ) אף שביטויים אלה רווחים יותר אצל רימון מאגילר , אין הם מיוחדים לכרוניסטן הפרובאנסאלי לבדו . הם תואמים הלוך רוח ואקלים רווי ציפיות משיחיות , אשר הפרשנות המקראית לא רק מילאה בו תפקיד חדש ומיוחד , אלא אף עירבה את המציאות המקראית עם המציאות בהווה , ובהרגשתם של המחברים אף התלכדה עמה למהות אחת . משום כך קראו הצלבנים למדינתם לא רק 'ממלכת אנשי ירושלים' או 'ממלכת י רושלים , ' אלא אף ' מלכות דויד' . ( regnum David ) כמה ממלכי הצלבנים הוכתרו בבית לחם , לא רק בשל היותה מקום ' המולד , ' אלא משום שהיתה מקום הולדתם של בית דויד ושל דויד מלך ישראל . היתה זו התכונה לקראת מסע הצלב הראשון והמסע עצמו , כדרך שנתפסו על ידי הכרוניסטים , אשר עיצבו את ההשקפה המקובלת שכיבוש ירושלים , או 'שחרורה' מידי הכופרים , במסגרת מסע הצלב , הם חלק בלתי נפרד ומובן מעצמו של הפרספקטיבה הנוצרית . ואוי על פי כן , קריאה זהירה במקורות מראה , שאף בתקופת מסע הצלב הראשון , על המתח המשיח והתהפוכות שליווהו , לא Amalech gladium ' vos exerite et vibrate intrepidi praeliatores in si corde suo dice ret : sedeo super solium David et regem ubi Dominus passus et coronatus est . Quod ed . J . H . & L . L . Hill , p . 143 : 'Non deberc ibi eligere RHC . HOcc , Ill , p . 296 A ; Raymond of Aguilers , 110 clamat propheta : "Cum venerit sanctus sancto- Dominus , et loco et genti irasceretur . Propterea et virtute David . Fortassis disperdet eum regnum eius obtineo , deneger ( ver . degener ) a fide . gentibus manifestum erat ' rum cessabit unctio " , qui aiivenisse cunctis הפסוק מספר דניאל אינו מופיע בצורה זו במקורו ( ט כד : שבעים שבעים נחתך על עמך ועל עיר קדשך לכלא הפשע ולחתם חטאות ולכפר ערן ולהביא צדק עלמים ולחתם חזון ונביא ולמשח קדש קדשים , ( ובוולגטה יש לו , למעשה , משמעות שונה . כלום הומצא המשפט המצוטט לכבוד המאורע ? 1 שם , עמ' " 2 . 152 שם , עמי . 154

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר