פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:279

בקלרמון , כפי שתואר בידי גיבר מנו ז'ן . 103 דברים רבים נאמרו על ידי האב הקדוש בשאלת ירושלים , שנתקדשה בגלל סבלו של ישו ומותו . ואז הוא מוסיף באורח לא צפוי : 'אפילו לא היו כל הדברים הללו מתרחשים , די היה לנו בדבר אחד ויחיד זה להסעיר אתכם לחוש לעזרת הארץ והעיר ' "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלם" [ ישעיה ב ג . ' [ בנצרות היתה זו מהפכה גמורה בהבנת הכתוב המקראי , שהרי בדרך כלל שימש פסוק זה בהקשר נוצרי ו 'ציון' הוא כינוי לכנסייה או לנצרות , והוא מבטא את המקור שממנו נובעות התורה והדת . אך כאן הוסב הפירוש לכיוון ההיסטורי והמילולי ביותר . ציון , העיר שבהרי יהודה , היא זו שאליה חייבים לחתור , מציון זו יצאו התורה ודבר ה . ' ושוב חוזרת ירושלים , העיר הגשמית והארצית , לעמוד במרכז המאבק בין האנטיכריסט לבין המשיח . 104 דברי הברית החדשה : 'והיתה ירושלים מרמס לגויים עד אשר ימלאו עתות הגויים' ( לוקס כא כד , ( מתפרשים בנאום האפיפיור : 'עתות אלה אפשר שיתגשמו , אם יהדף כוחם של עובדי האלילים , ובעזרת האל , על ידיכם ... לפיכך חשבו בדבר , אם לא ייעד אתכם הכל יכול לקומם את ירושלים בעזרתכם , על פני היותה כה למרמס |()\ ' אין דרך טובה לבאר את השקפתו של גיבר מנוזץ על מסע הצלב הראשון מעצם דבריו : 'שתתמלאנה בזמננו אנו דברי הנבואה , ומוטב לומר — דברי האלוהים . ' פולק משךטר , ( Fulk of Chartres ) שהשתתף במסע הצלב הראשון , רשם כי כיפת הסלע , הנראית בעיני הצלבנים כ'מקדש האדון' 1 ) וז 1 ותנ < ס , ( Tempium היא היא קודש הקודשים של המקרא . 1 " 7 בלדךיק , הבישוף של דול , ( Doi-de-Bretagne ) נהג בנאומו של אורכן השני כאילו הוא אוצר של מובאות מן המקרא , שבהם אין בני ישראל היוצאים ממצרים וחילות דויד כובשי יבוס , אלא התגלמות לעתיד ( praefiguratio ) של הצלבנים : בני ישראל היוצאים ממצרים , אשר , לאחר עברם את ים סוף , כבשו בכוח נשקם את הארץ בהנהגת יהושע , הם פךפיגוראציה שלכם . את היבוסים ושאר העממים גירשו משם וישבו את ירושלים השמימית בדמות ירושלים הארצית . אין תימה , שמלחמת בני ישראל בצבאות מצרים נזכרת לא רק כמשל למלחמת הצלבנים או כבשורה לעתיד , אלא תוך זיהוןם הממשי של בני ישראל הלוחמים מלחמת קודש בעמלק עם צלבנים , הלוחמים נגד צבא מצרים הפאטמית . וכך מטיף פאטריארך ירושלים למחנה הצלבנים . 'חובתנוהיא להתפלל , וחובתכם להכות בעמלקים . אנו נישא עם משה כפינו הבלתי נלאות בתפילה לשמיים 1 אתם , לוחמים ללא חת , תנעצו חרבכם בעמלק 109 . ' וכך שבים המאורעות המתוארים בספר שמות ( יזח-טז ) 104 RHC . HOcc , IV , p . 138 E 103 שם , עמ' . 138 H 105 שם , עמי provideat , quatinus Iherusalem per vos a tanta que quod vos ad hoc Omnipotens fortasse paganorum potentiae repellcntur ... Cogitate ita- implebuntur , dum per vos , Deo cooperante , 'Haec tempora ... modo forsitan : 139 F 106 conculcatione restituat ' שם : 0 ווזתז FulcheriusCarnotcnsis , //;\ rr . /// e / ' 0 i 0 /> 'm ; 7 a / 1 a , ed . 107 oracula divina , compleri ' ' prophetica nostris temporibus , 1 H . Hagenmeyer , I , Heidelberg 1913 , 28 , 2 . incoluerunt' et instar Jerusalem coelestis Jerusalem terrenam runt ; Jebuseos et alios convenas inde expulerunt , terrain illam armis suis , Jesu duce , sibi vindicave- qui , Rubro Mari transito , vos praefiguraverunt , HOcc , IV , p . 14 E : 'Filii Israel ab Aegyptiis educti , Baldricus Dolcnsis , Hist . Hierosolymitana , RHC . 108 וראה : שם , עמי . 15 B 109 שם , עמי cum Moyse manus indcfessas , orantes in coelum contra Amalechitas pugnare . Nos extendemus 'Nostrum est orare , vestrum sit : 15 F

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר