פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:277

הנאום מקום היאה למרכזיותה בתפיסה נוצרית חדשה של ההיסטוריה ובמערך הישועה הנוצרי . התביעה הפיסית לשלטון בירושלים נתקבלה כמובנת מעצמה , ומכאן התגלגלה להיסטוריוגראפיה המודרנית . יתירה מזו : המחקר החדש אף מאושש הנחות אלה . העמדה החדשה של הנצרות , שמסע הצלב עצמו הוא ביטוי מוחשי לה , באה לידי ביטוי גם במקורות ספרותיים . דור אחרי כיבוש ירושלים על ידי הצלבנים משתקפת בספרות המהפכה שחלה בעמדת הנצרות לעיר הקודש . הרבה לעשות בכך רימון מאגילר , ( Raymond d'Aguiiers ) רושם תולדותיו של מסע הצלב הפרובאנסאלי . לאחר תיאור ההתקפה האחרונה על העיר וכיבושה 15 ) ביולי , ( 1099 ותיאור מרחץ הדמים שנערך באוכלוסייה המוסלמית והיהודית , פותח הכרוניסטן בתיאור אכסטאטי של רגשות הכובשים והלוך הרוח במחנה . אנו מרגישים כעין סחרור , שעה שהכרוניסטן נוקט לשון המקרא : עד מה היללו הם בקראם ובזמרם שיר חדש לאלוהים [ תהלים לג ם ! ולבותיהם מלאו שבחים לאל המנצח והכובש , שאין להביעם כמלים . יום חדש [ פטרום ב ג יג ; חזון יוחנן כא ה , [ שמחה חדשה , אושר חדש ונצחי של סיום העלילה ומפעל החסד העלו מלים חדשות , והשרו שירה חדשה . זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו [ תהלים קיח כד ... [ ביום זה 15 ] ביולי ] פשטו השליחים מירושלים לרחבי תבל , ביום זה עצמו גאלו בני השליחים למען אלוהיהם ואבותיהם את העיר והמולדת . ביום זה יוחג לשבח ול ? אר שם האלוהים , אשר נענה לתפילות כנסייתו ונתן את העיר והמולדת אשר נשבע לאבות . שבועה זו מילא בנאמנות , בברכו את הבנים . " מוסלמית נגד הצלבנים שכיבוש ארץ הקודש הוא לא חוקי , זוכה לתשובת התגוננות של הפאטריארך , שארץ הקודש היתה ירושת פטרוס הקדוש , ממנה גורש שלא כדין ונושל בידי המוסלמים . לפיכך תובעים לעצמם הצלבנים את שלהם . מנקודת ראות זו ניתן לומר , כי מסע הצלב הוא תנועה של ךקולוני זאציה ... ראה : פראוור , הצלבנים ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' . 550 1 ראה לעיל , הערה . 1 אשר לימי הביניים המרכזיים ראה : siecles \ idem , 'Ele ' ments d ' une enquete sur les conditions et XIP siecles' ( above , n . 12 ) , pp . 159-169 , 339-347 ; 'Recherches sur les ' pelerins dans l'Europe des XI ' Poitiers , Poitiers 1971 , pp . 101-105 , 118-123 ; idem , travers les ages ' , Semaine religieuse du diocese de E . R . Labande , 'Les pelerinages chre ' tiens a et XI de de ' placement du pelerin aux X onpran . 1963 , pp . 97-1 11 spiritualilamedievale , Accademia Tudertina , Todi prima Crociala . AliidelIV Convengno di studi sulla Pellerinaggi e culto dei santi in Europa fino alia שהוזכרו לעיל הודפסו שוב בתוך . . X ' -XIV ' , Variorum Reprints , London 1974-1975 Spiritualite ' et vie litteraire de I' Occident ראה גם המחקר החשוב : ( iy 71 ) , pp . 3-27 me et pelerinage au Moyen-age ' , Revue historique . G . Constable , 'Monachis- mens eorum Deo victori et triumphanti vota canticum novum Domino ( Ps . 32 , 3 ) . Etenium 'Quomodo plaudebant exultantes et cantantes d'Aguilers , ed . J . H . el L . L . Hill , Paris 1969 , p . 151 : RHC . HOcc , Ill , p . 330 E ; Le ? Liber' de Raymond 101 Hec dies quam fecit Dominus ( Ps . 1 17 74 ) , nova verba , nova cantica , ab universis exigebat ... leticia laboris atque devotionis consummatio , Apocal . 21 5 ) , novum gaudium , nova et perpetua poterat . Nova dies ( Is . 65 I 7 ff . ; II Petr . 3 13 ; laudum offerebat , que explicare verbis non iuravit patribus et reddidit in fide et benedictione precibus ecclesie sue urbem et patriam quam iulii , ad laudem et gloriam nominis Dei , qui dedit patriam vcndicaverunt . Hec celebrabitur dies , idus apostolorum filii , Deo et patribus urbem et dispersi sunt ( 15 July ) . In hac eadem die apostoli ab Ierosolymis per universum mundum exultemus et letemurinea ... In hac autem die eiecti inn . filiis ' שהוא רומז אליו הוא היום שבו קיבלו השליחים , לפי המסורת הנוצרית , את תפקיד ההטפה בחלקי העולם השונים . חג זה divisio Apostolorum או , dispersio Apostolorum מבוסס על מרקוס טז טו . 'ויאמר אליהם לבו אל כל העולם וקראו את הבשורה לכל בריאה . ' הוא נחוג ב 15 ביולי , כלומר יום כיבושה של ירושלים .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר