פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:276

המוסלמים הם חל ק אינטגראלי של תמונת מסעי הצלב . ואם כי פה ושם נשמעים היסוסים אצל היסטוריונים , באשר לשאלה אם קבע האפיפיור אורבן השני את שחרורה של ירושלים מעול השליטה המוסלמית כמטרה סופית של מסע הצלב , הרי אין להטיל ספק במודעות של ההמונים ב'מסע צלב של האיכרים' אל ירושלים כמטרת מסעם , ואל תכליתה הסופית של דרכם : תשובה ומחילת עוונות . היו אלה אותם גייסות שטבחו את קהילות ישראל בארצות הריינוס ובעמקי הדנובה והשקו בדמם את דרך צעידתם . מודעות זו , בדבר ירושלים כתכלית המסע , פיעמה גם במחנות המאורגנים של מסע הצלב של האבירים , חודשים מספר מאוחר יותר . אין זו אלא אירוניה של ההיסטוריה , שאחד הנאומים החשובים ביותר בתולדות אירופה , נאומו של האפיפיור אורבן השני בקלרמו ן 1 ) מ 0 וות 10 כ , < נובמבר , ( 1095 שהסעיר את אירופה והשפיע על תולדותיה כמעט מאתיים שנה , לא נשתמר . רוב נוסחאותיו של הנאום שבידינו נכתבו כידי כרוניסטים שלא השתתפו בוועידת הכנסייה בקלרמון , ורק בודדים מהם השתתפו במסע הצלב . רובם ישבו בשקט ובשלווה במגזרי אירופה ובכנל 1 יותיה , ופיתחו ועיבדו את 'החומר המזרחי' , ( materia Orientaiis ) שנזדמן לידם מפי השמועה או מקטעי רשימות של אחרים . לעתים הפכו רשימות אלה לחומר בעל אקטואליות לא נלאית , להפתעתם הגמורה . מתאריו של מסע הצלב שהרעיש את אירופה נזקקו לנאומו של האפיפיור כפתיחה למסע או כפרק בראשית של האפוס הצלבני הגדול , ונאום זה יצא מתחת עטם והנה הוא תואם להפליא את מאורעות המסע . אם אף נמצאו עדויות פשוטות של הנאום , הרי הוא נראה פשטני מדי , 'כפרי , ' כדברי אחד הכרוניסטים . לכן , כדי שיהיה תואם את גדולת הזמן והמאורע , ראו צורך לעבדו . וכך הפך הנאום לקול קורא , לנבואה אומרת ה 1 ד , והאפיפיור הפך לכעין נביא , שהשקיף מפסגת מעמדו על העבר ועל העתיד . דברי הנבואה התרחבו וקושטו , כדי שיהא תוכנם תואם את המופלא שבמאורעות הזמן . אין תימה , שחיברו לנאום נוסחאות מפתיעות ולעתים אף מדהימות . כמה מהן אף הפכו את נאום האפיפיור לשיעור בפרשנות מקראית , ואחרות — למחרוזת של פסוקי מקרא שחוליותיה רופפות . בנוסחאות אחדות הפך נאום האפיפיור תחת קולמוסם של הכרוניסטים לקיצור תולדות ירושלים , המבוסס על פסוקים , מובאות וסיכומים של המקרא ושל הברית החדשה , ואף על דבריהם של יוסף בן מתתיהו , אוסביוס , הירונימוס ואחרים . ' " אולם דבר אחד משותף גם לנוסחאות הפשוטות של הנאום וגם לנוסחאותיו שהפכו חיבורים של רמז , דרש וסוד , והוא המקום שיועד בכולם לירושלים . התביעה של העולם הנוצרי לשליטה פיסית בירושלים לא היתה בעבור כותבים אלה עניין שיש בו היסוס או ספק " . ירושלים תופסת בנוסחאותיו השונות של 98 First Crusade ' , History , LV ( 1970 ) , pp . 177-188 J . Cowdrey , 'Pope Urban II's Preaching of the 97 לשיאם מגיעים הדברים אצל בלדריק , הבישוף של דול , ( Baudri de Dol ) ואצל גיבר מנוז'אן , ( de Nogent Guibert ) מחבר התיאור ה'תיאולוגי' וה'מקראי' ביותר של מסע הצלב הראשון . בחיבורו Gesta Dei , per Francos פרק כא , הוא כותב putavimus , attendcndum nunc etiam an iheroso- huic tanto quod cxpiicuimus negotio convenire quaedam exempla praebuimus scripturarum quae 'sed quoniam in huius voluminis exordio : ( 237 RHC . HOcc , iv , p . ) = ) Zachariam prophetam reperire possimus' limitanae obsidioni aliquid consonum apud 'אך משום שבתחילת ספר זה הצגנו דוגמאות מסוימות מן הכתובים , הנראות כתואמות אותו עניין שתיארנו , נשקול נא האם נוכל למצוא משהו תואם לכיבוש ירושלים בדברי זכריה הנביא . ( ' " מה שהחל כתרגיל ספרותי הפך לעתים ל'אני מאמין' פוליטי של הצלבנים . כך בתולדות מסע הצלב הגנואזי , שנכתב על ידי קפדו , ( V , pp . 62-65 Cattaro , RHC . HOcc , ) הופך סיפור בדוי בזמן מצור קיסריה לוויכוח תיאולוגי פוליטי של היריבים . האשמה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר