פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:273

האהבה של ירושלים השמימית . ' בונרניוס הקדוש ; St . Bononius ) בתחילת המאה הי"א , ( מצא את הגרסה האופיינית ביותר לתיאור יחסו לעיר ; 'היא נעדרת ונוכחת' ' . ( absens et presens ) הדחף האסכאטולוגי במאמץ גלוי זה להוריד את קרנה של ירושלים הארצית שוב חל שינוי משמעותי במהלך המאה הי"א . היתה זו אחת מתוצאותיה הישירות של החסידות החדשה , שנבעה מאימת 'שנת האלף' ( המילניום . ( גם מציאות פוליטית וגם אקלים רוחני עיצבו את הגישה לירושלים הארצית , אם כי מפרספקטיבה שונה . למרות שהיא נשלטה בידי האסלאם , חזרה העיר והופיעה בפסגת הציפיות האסכאטולוגיות של הנצרות . עוד זמן רב לפני חורבן בית שני היתה אחרית הימים קשורה לעמק יהושפט ( יואל ד ב , יב , ( והמקום זוהה עם נחל קדרון , שלרגלי 'הר הזיתים אשר על פני ירושלים מקדם' ( זכריה יד ד . ( הר הזיתים , אשר זה מכבר נתקשר במסורת היהודית עם השכינה שגלתה עמם מן העיר , היה בעבור הנוצרים מקום העלייה ( של ישו ) לשמיים ^) וחסס . ( Ascensio מאז המאה הד , ' כפי שראינו , עיצבו הנבואות הסיביליניות את הציפיות הנוצריות לקץ הימים על יסודות יהודיים אלה . הנבואות הללו זכו לחיים חדשים ולהשפעה במאה הי"א . 88 בשנות השלושים למאה הי"א סיפר ךדולף גלבר ( Radui ph Giaber ) על התכנסות שטרם נודעה כמותה , של בני כל המעמדות מכל קצות העולם , לירושלים , כשכולם מצפים לקץ הימים . בעולם שרר פחד מפני האנטיכריסט , מבשר בלהות הקץ . אולם אל תחושה עממית זו , שמן הסתם עוררה במרוצת המאה הי"א מניין הולך וגדל של עליות לרגל לירושלים של יחידים ושל קבוצות , נוספה תחייתו של חזון אחרית ימים מדהים בהדרו . במחציתה השנייה של המאה הי' החיה אדסו , ( Adso ) ראש מנזר מו נטייה אךךר ; Montier-en-Der ) בקרבת שאמפאן , ( את הנבואות הסיביליניות . האנטיכריסט של אדסו ותיאור תולדותיו מבוססים על האפוקאליפסה שכבר הכרנו , זו של פסאודו מתו דיוס . אך שעה שהמחבר הסורי נוצרי כתב את אשר כתב כדי לחזק את אמונת הנוצרים currens ' 'Terrestrem celestis amore Jerusalem cum aliis Passio s . chohmanni , MGH , ss , iv , p . 675 : 82 lidee de Croisade , 1 , Paris 1950 , p . 23 P . Alphandery , La Chre ' tiente ' et ? ST 1 by X 2 W , 629 Ada Sanctorum , 30 Aug . t . VI , Venetia 1753 , 627- 83 במקום המצוטט אין הביטוי קיים . 84 השווה : Zeit \ Z £ >/ 'I / , LXXXVII ( 1971 ) , pp . 167-205 Memorial Statten Jerusalems in altkirchlicher G . Kretschmar , 'Festkalendar und 85 מדרש רבה , פתיחתא דאיכה רבתי , כה , מהדורת ש' באבער , ווילנא תת"ט , עמ' . 30-29 steterunt pedes eius ' , Hieronimus , ep . 48 , ad in tabernaculam ejus , adorabimus in loco ubi 'Introibimus : T 3 Vp D ^ rm bw rWDID DI JTi n f 'HO 86 = ) Desiderium נבואה משכנותיו נשתחווה למקום שבו עמדו רגליו . ( במקור כתוב : 'נבואה למשכנותיו נשתחיה להדם רגליו ; London 1970 , pp . 29 ff . f i . Cohen , The Pursuitof the Millenium , : nnu ; n 87 . ' ראה עוד לעיל , הערה , 35 ועמידים 261 ואילך . gs פראוור , תולדות , א ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' 96 ואילך . G . Duby , L'An Mil , Paris 1967 : m 1 IPr 7 . ed . M . Prou , Paris 1885 , 1 , IV , c . 6 , p . 109 Raduiph Giaber , Historiarum sui temporis // 6 / 7 V , 89 ; 1288-1298 D . Verheist , CCCM , 45 , pp . 21-30 ; PL , 101 , cols . AdsoDervensis , Deortu et temporeAntichrist ! , ed . 90 וראה : conceptions d'Adson concernant 1 'Antichrist ' , D . Verheist , 'La preiiistoire des Recherches de the ' ologie ancienne et me'die ' vale . XL ( 1973 ) , pp . 52-103

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר