פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:263

ירושלים הנוצרית אולם שעה שירושלים היהודית , 'עירם של היהודים' כדברי כריזוסטום , חרבה , נמצאה ירושלים הנוצרית במלוא פריחתה . במרוצת שלושה הדורות המפרידים כין אוסביוס להירתימוס , הפרק הראשון של השלטון הנוצרי בעיר , דמו הכנסיות החדשות לדגלים רבים , שהונפו לכבוד ניצחון האמונה החדשה , כדברי הירונימוס . ירושלים הנוצרית קנתה לה מקום על מפת העולם הנוצרי , למרות הפרשנות המסורתית . יתר על כן , היא אף עברה שינוי אחר , מעודן אך רב חשיבות . שינוי זה תואר כהפקעה נוצרית של כל המשמעויות שיש למקום , בלי ליטול חזקה על המקום גופו . תיאור מעין זה מדויק ללא ספק , אולם חשיבותו של התהליך מרחיקת לכת הרבה מעבר לכך . מערך שלם של מסורות יהודיות שעסקו בהר הבית נאמרו מעתה בנוגע לכנסיית הקבר ! לא היתה זו רק עקירה ממקום למקום , אלא גם עקירה של זכויות קניין , והעברת החזקה על מסורות העבר הדתי העתיקות והנערצות . העברה ממין זה , אף כי אפשר היה לקיימה עוד קודם לכן , לא היתה אפשרית למעשה עד לחידושה של העיר והקמת הכנסיות , ועד שירושלים העיר קנתה לה מקום כבוד בראייה הנוצרית . העדות הקדומה ביותר למטמו רפוזה משונה זו באה מפי אגריה ( אם זה אכן שמה של הצליינית הידועה בשם זה , ( כת זמנו של הירונימוס , שפקדה את המקומות הקדושים בין השנים . 385-381 אשה זו נקשרה באהבה למקומות הקדושים ושהתה בארץ במשך שלוש שנים בקירוב . היא ראתה את הגולגותא ואת הצלב הקדוש , שנשמר בקנאות על ידי הפאטריארך והדיאקונים מפני אדיקות יתירה של המאמינים , שאחד מהם נגס בפיו קיסם מן העץ הקדוש בעת שרכן לנשקו . היא ראתה גם את ... טבעת שלמה המלך ואת קרן המשיחה של מלכי יהודה , ומן הסתם אף שרידים אחרים מעין אלה , אלא שאין אנו יודעים את מספרם , משום שכתב היד פגום בחלקו . מדרך הטבע היינו מצפים למצוא שכיות חמדה אלה במקדש שבהר הבית . ואכן , כך האמינו הנוצרים , אלא שהם זיהו על דרך הדרש את הר המוריה עם ... גבעת הגולגותא ! אין תימה אפוא שאגרןה , שחזתה בתהלוכה הנודעת ב'יום ראשון של התמרים , ' שצעדה כביכול בעקבות ישו מהר הזיתים , מספרת כי זו פנתה לא אל הר הבית והמקדש אלא אל כנסיית התחייה . המסורות ש'הוטבלר לנצרות לא נבחרו באקראי . גם אלה שהוזכרו כבר בדברי אגריה , וגם אלה שנוספו מאוחר יותר ( וראה להלן ) תבנית חופפת להן ? כולן ניתנות להתבאר באורח טיפולוגי . טבעת מלכות שעליה חקוק השם המפורש העניקה לשלמה את הכושר לראות את העבר ואת העתיד , את 43 וילקינסון , עולי רגל ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' . 36 44 יש מהדורות אחדות של מקור חשוב זה . אנו מצטטים מתוך : Geogra / iWca , Turnholt 1965 , c . 67 , 3 , p . 81 : 'At ubi R . Weber , CCSL , CLXXV , Itineraria et alia Itinerarium Egeriae , ed . A . Franceschini & . attendunt et anulum ... ' de quo reges unguebantur . Oscuiantur et cornu , diaconus , tenet anuium Saiominis , et comu iiiud , autem osculati fuerint crucem , pertransierinl , stat וראה עכשיו : א' לימור , ' אגריה בהר נבו , ' קתדרה , 27 ( תשמ"ג , ( עמ' 49 ואילך . ' | 5 תיאור תהלוכת 'יום ראשון של התמרים' ( יום א' שלפני הפסדוא , ( ראה : שם , פרקים . 31-30 התהלוכה יורדת מהר הזיתים : summo monte usque ad civitatem , et inde ad eo typo , quo tune Dominus deduct us est . Et de 'et sic deducetur episcopus , in = ) Anastase ... deducunt episcopum ' 'וכך מובל הבישוף באותו אופן שבו הובל גם האדון . ומפסגת ההר ועד העיר ומשם אל האנסטסיס = ] התחייה ... [ מובילים את הבישוף , ( ' שם פרק 4-3 , 31 ( עמ' . ( 77 הביטוי typus פירושו סמל , דימוי , והוא אחד מאופני הפירוש של כתבי הקודש . ראה להלן , הערה . 58

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר