פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:262

חנוך ואליהו שיבואו לבשר את בוא האדון , ייהרגו על ידי האנטיכריסט , אולם יקומו לתחיה . זמנים קשים של רדיפות יבואו בעקבות שלטון האנטיכריסט , אלא 'שאלוהים יקצרם למען הצדיקים ומיכאל המלאך יהרוג את האנטיכריסט בכוח ה' בהר הזיתים ' . ' כך אפוא קשור סוף הימים במפורש בירושלים ובהר הבית , וסימנו המיוחד הוא חידוש בניין בית המקדש ( היהודי ) על ידי האנטיכריסט . בטכסטים מאוחרים יותר התפתח סימן זה לכיוונים מעניינים , שחלקם אף משתלבים בפולמוס האנטי יהודי . לאחר חמישים שנה בערך ככר ניסח סולפיקיוס סוורוס ; Suipicius Severus ) מת כשנת ( 430 נוסח אחר , שבו הוא תיאר את נרו קיסר ( שהוא כנראה הגיבור המקורי של הנבואה הסיבילינית הנוצרית ) כשליט המערב , בשעה שהאנטיכריסט שולט מירושלים על המזרח . אין האנטיכריסט מתכנה בשם ה , ' אולם הוא דורש שאנשים יתכחשו למשיח הנוצרי ואף מצווה על ברית מילה לכל . האנטיכריסט יחסל את נרו , ולאחר מכן יומת הוא עצמו על ידי המושיע . בית המקדש , הר הזיתים ואחר כך גם עמק יהושפט היהודיים חדרו לאפוקאליפסה הנוצרית , אם כי בתקופות שונות ומסיבות שונות , והפכו לאלמנטים אינטגראלים של סיפור סוף הימים . בית המקדש נתפס ( בעקבות דניאל ט כז ; יא לא ; יב יא ) כמקום ההטעיה של העולם , הר הזיתים נחשב למקום ניצחון ה' על האנטיכריסט ( בעקבות זכריה יד ג-ד , ( ועמק יהושפט , שהחל מן המאה השלישית זוהה עם נחל קדרון , נתפס כמקום יום הדין האחרון ( כפירוש אטימולוגי לשמו בהקשר ליואל ד ב , יב " . ( י בפרק זה , שבו נוסחו הנבואות הנוצריות שנתקשרו לירושלים , ובלשון סגי נהור להר הבית , פעל אב הטומאה של האנטישמיות בכל הדורות , הוא יוחנן כךיזוסטום מאנטיוכיה . בךתחת ויכוח חסר ריסון נגד יהודי אנטיוכיה , שעקב פעילותם המיסיונרית הוא חשש כי ירוקנו את כנסיותיו , הטיח כריזוסטום השמצות על היהדות והיהודים . הוא הוכיח את היהודים המקיימים את חג הפסח מחוץ לירושלים ובזה עוברים על מצוות דתם " . אולם מעל לכל , הוא מעלה את הטיעון שחורבנה של ירושלים הנו הוכחה לאמיתת הנצרות . המצב שירושלים בחורבנה והיא אינה עירם של היהודים קיים כבר שלוש מאות שנה , ומה זכות היהודים לחכות לשינוי . 41 הם ניסו לבנות מחדש את בית המקדש שלוש פעמים , בזמן הדרינוס קיסר ( בר כוכבא , ( בימי קונסטנטין ( לא ידוע ) ובימי יולינוס קיסר , וכל הניסיונות נכשלו , ועובדה זו מוכיחה שלא יבוא שינוי במעמד היהודים . הנביאים אמנם ציינו את סוף הגלות , אולם לא עשו זאת לגבי הגלות הנוכחית , כי זו גלות נצחית . 42 כך נוצרה זהות בין מעמדה של ירושלים לבין גורלו של עם ישראל . החורבן של שניהם הוא נצחי . 'Die Tiburtinische Sibyllae ' , ed . E . Sachur , 37 . Sibyllinische TexteundForschungen , Ha \ k \ 89 & , p Deo patri et Iesu Christo filio eius . F . t cum cessavit habitu regaii relinquet regnum Christianorum Iem , et ibi deposito capitis diademate et omni 186 : 'Et postea veniet ( rex Romanorum ) lerusa- Jerusalem ' Antichristus et sedebit in domo Domini in imperium Romanorum tune revelabitur manifeste על תאריך הנבואה הסיבילינית הזו נחלקו הדעות , ראה McGinn ( לעיל , הערה , ( 35 עמ' . 50-49 38 מצוטט כאן לפי , McGinn שם , ענ . 52 7 39 החוקר הדגול אבל ( Abel ) העלה סברה , ש'שער / Vf ^ בנחמיה ג לא , תורגם לרומית בתור = iudicialis porta 'שער המשפטי , ומיקומו מעל לנחל קדרון . ומכאן השלכת השם על העמק . Fathersof the Church , vol . 68 , Discourse III , 7 : 4 Engl . trsl . P . W . Harkins , Washington 1979 . The St . John Chrysostom , Homiliae contra Judaeos , ° ibid ., Discourse V , 4 , 11 42 ibid , Discourse V , 111 , 13 ; V , 111 , 15 ' and Discourse iv , 5 ; 1 v , 8 ; 1 v , 6 . 1 ; iv , 6 : 8

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר