פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:261

חורבן הבית הוא חורבן המשתלב בדברי הימים , והוא אירע בשעה שאלוהים עזב את נחלתו " . החורבן , והעובדה שלא נשארה אבן על אבן , לא היתה תוצאה של נבואת ישו ( ברוב המקרים מתוארים דברים אלה כקללה או כנבואת זעם !( החטאים של הפושעים הם שגרמו לחורבן . מעשה חורבן מוחלט זה הוא גם פרק בראשית כתולדות יום הדין האחרון . ירושלים באסכאטולוגיה ובאפוקאליפסה הנוצרית בפרק זה מתחיל לעלות היבט מיוחד בתולדות יחסה של הנצרות לירושלים , הקשור באסכאטולוגיה או באפוקאליפסה הנוצרית . 35 בעקבות מסורות יהודיות מכאן , ולאור המסופר באיגרת לתסלוניקיים על הופעת 'בן האבדון' אשר ? טעה את המין האנושי מכאן *" , נוצרה האפוקאליפסה הנוצרית , המתארת את קץ תולדות האנושות ( מלווה ביום הדין האחרון ובלעדיו . ( באותו זמן עצמו , ברבע האחרון של המאה הד , ' מצויים תיאורים זהים אצל הארכיבישוף של ירושלים וב'נבואות הסיביליניות' בניסוחן הרומי . האנטיכריסט , מטיף קיךיל מירושלים , ישב בבית מקדש , הוא בית המקדש היהודי . הוא יטען שהוא צאצא של בית דויד , ויבנה מחדש את המקדש שבנה שלמה ( אולי אזכור למעשי יולינוס קיסר כדור אחד לפני זה . ( כל זה יקרה בשעה שלא תהיה עוד 'אבן על אבן , ' כדברי ישו . בשעה שהאבנים תהיינה מפוזרות , אם כמתפרקות מבלייה או מהרס , או מסיבה אחרת כלשהי , יופיע האנטיכריסט . ההרס , הוא מדגיש , אינו של אבני החומה או אבני הבניין החיצוניות , אלא 'פנים המקדש , מקום הכרובים . ' הוא יטעה את ההמון האנושי , ולבסוף יגלה שנאה ואכזריות ( דניאל ז כא ; יב א ) במקום האהבה , שבה עטף את מעשיו תחילה . באותו זמן עצמו , כאמור , מופיעה האפוקאליפסה הנוצרית , היא 'הנבואה הסיבילינית , ' המנוסחת רומית ומעובדת על ידי נוצרי , וזו ממקדת את מאורעות סוף העולם בירושלים . אלא שנבואה סיבילינית זו מכניסה אלמנט חדש — את השליט הנוצרי האחרון ( מאוחריותר : 'הקיסר , ( ' שיאפשר לה להתקיים בדורות המאוחרים תוך שהיא מתאימה עצמה למסיבות הזמן , ולעתים אף מתייחסת למאורעות זמנה ונוקטת עמדות פוליטיות . בתיאור דראמאטי זה מסופר איך תתחיל התפרצות העמים הטמאים ( גוג ומגוג , ( שנסגרו על ידי אלכסנדר בצפון . הם יובסו על ידי שליט רומא : ולאחר מכן יבוא [ מלך הרומאים ] לירושלים , ימסור את השלטון לאלוהים האב ולבנו ישו המשיח , לאחר שיוריד מראשו את הכתר ויזנח את לבוש המלכות . כשעה שיסתיים השלטון הרומי יתגלה באופן ברור האנטיכריסט וישב בבית האדון כירושלים . sis , PG , 33 , Catechesis V 11 . 6 s . CyriiH Werosoiymitani archiepiscopi Cateche- 33 ibid ,, Catechesis \ 0-. w 34 35 הניסוח המעדיף את הביטוי 'אפויקאליפסה , ' שפירושה הבסיסי הוא 'התגלות , ' על פני הביטויים אסכאטולוגיה , יום הדין האחרון או ציפיות משיחיות , אומץ כאן בעקבות מחקרו של B . McGinn , Visions , Ages , New York 1979 , p . 30 of the End . Apocalyptic Traditions in the Middle המבליט תכונות מיוחדות במסכת הכתבים הנוצריים — השונים במהותם אם כי לא תמיד בתוכנם — ממדרשי הגאולה היהודיים . אולם ראה : י' אבן שמואל , מדרשי גאולה , תל אביב תש"ג , עמ' כח . 35 * נקודת המוצא היא איגרת פאולוס השנייה אל התסלוניקיים ( ב ג ואילך : ( 'אל יתעה אתכם איש בשום אופן כי לא יבא בטרם יהיה בראשונה המרד ונגלה איש החטאה בן האבדון , המתקומם והמתרומם על כל הנקרא אל או עבודה עד כי גם ישב בהיכל האלוהים כאלוהים ומראה את עצמו כי אלוהים הוא Catechesis xv . 15 36 . '

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר