פרק עשירי ירושלים בתפיסת הנצרות בימי הביניים הקדומים

עמוד:259

אף בין העברים , כך שאלה אשר כתורתו יהגו יומם ולילה [ תהלים א ב , [ ויתומים המה מאב על פני האדמה , זולתי אלוהים , נסמכים על עזרת בתי הכנסת והעולם כולו . לירושלים נודעה אצל הירונימוס משמעות אישית וייחודית , והוא חש שמשמעות זו צריכה להיות גם לנחלת הרבים . בהקדמה לתרגומו לספר דברי הימים הוא לימד זכות על חשיבות הקשרים המוחשיים והחומריים עם ארץ הקודש , כצורה להבנת כתבי הקודש : כשם שאלה אשר ראו את אתונה יבינו טוב יותר את ההיסטוריה היוונית ... כך יקנה לו הבנה ברורה יותר של כתבי הקודש כל אשר יראה במו עיניו את ארץ יהודה ויכיר את זכר הערים העתיקות או המקומות העתיקים בשמותיהם שלהם או בשמותיהם שהוחלפו . אולם , על אף נטיותיו הברורות לארץ הקודש ויחסו החם אליה , הכיר הירונימוס בעמדתה הרשמית של הפרשנות הפאולינית , ואף צידד בה . במכתב לפךסני ^ ר פאולינוס אנו עדים לכך גם בהלוך הרוח וגם בטיעונים עצמם : הפרשנות המלומדת גויסה במלרא תוקפה כדי לייעץ לפאולינרס לבל ילך לירושלים . אלוהים אינו כלוא בפיסת ארץ מצומצמת ; איש אינו חייב להתפלל דווקא בירושלים או על הר גריזים , לפי שאין שום אתר פנוי מרוח הקודש ן אלה הקוראים 'מקדש אלוהים ' ! חייבים לזכור , כי הם עצמם מהווים את המקדש שבו שורה רוח הקודש : 'טרקלינו של רקיע נפתח מירושלים כשם שהוא נפתח מבריטניה , יען כי מלכות האלוהים מצויה בתוכנו / 29 התפנית שעשה הירונימוס היא מעשה לוליינות ממש . עתה הוא בא וטען , כי אין אף צל של ספק , שגם אלה שלא ביקרו במקומות הקדושים נכנסו לגן העדן . כל ההרצאה המייגעת באריכותה נכתבה 'לבל תחשוב כי חיסרת דבר מה באמונתך על שלא חזית בירושלים 1 וגם אל לך לחשוב אותנו לנעלים עליך משום שאנו זוכים לחיות במקום זה ° . ' י 'לא , ' אמר בפסקנות , 'לא להיות בירושלים , אלא לחיות בירושלים ביושר ובצדק — הוא הראוי לשבח - " . ' ולפתע , ירושלים שאליה צריך אדם לשאוף היא ירושלים אחרת , לא העיר שרצחה את נביאיה ושפכה את דמו של המשיח ( מתי כג לז ; לוקאס יג לד , ( אלא העיר השוכנת על ההר ואין להסתירה , שהשליח כינה אותה 'אם כולנו' ( אל הגלתיים ד כו . ( ad Domini servitutem tota mente conversi sunt ... bat , qui suas pro Christo facultatulas relinquentes , 'Sed sanctorum locorum pauperibus dare cupie- Contra Vigilantium , PL , 23 , cols . 339-352 ; col . 350 : 27 synagogarum et totius orbis foveantur ministeriis ' patrem non habent in terra , nisi solum Deum , ut qui in lege Domini meditantur die ac nocte , et udine , non solum apud nos , sed et apud Hebraeos , Hac in Judaea usque hodie perseverante consuet- eadem vocabula vel mutata cognoverit ' et antiquarum urbium memorias locorumque vel intuebitur , qui Iudaeam oculis contemplatus est , viderint ... ita Sanctam Scripturam lucidius rum historias magis intelligunt , qui Athenas interpretes , PL , 29 , col . 401 : 'Quomodo Graeco- Praefalio in librum Paralipomenon iuxta LXX 28 aula caelestis ; regnum enim intra nos est ' , 3 , 3 de Hierosolymis et de Britannia aequaliter patet spiritus sanctus habitat in vobis" ( I Cor . 3 , 16 ) . Et audiant ab apostolo : " vos estis templum dei et templum domini , templum domini" ( Jer . 7 , 4 ) , capit caelum ' , 3 . 1 . 'Qui dicunt " templum domini , concludere et artare paruo terrae loco , quern non non audeo dei omnipotentiam angusto fine AdPaulinum Presbyterum , CSEL , LIV , ep . 58 : ' sed 29 ° שם , culo fruimur' idciro meliores aestimes , quod huius loci habita- putes , quia Hierosolymam non vidisti , nee nos 'Videlicet ne quicquam fidei tuae deesse : 3 , 2 ' שם , lymis bene vixisse laudandum est' 'Non Hierosolymis fuisse , sed Hieroso- : 3 , 2

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר