פרק תשיעי מקומה של ירושלים בספרות האפוקאליפטית היהודית

עמוד:241

כמו כן נזכרים השבת עבודת הקורבנות למקדש , קיבוץ גלויות לירושלים והכרת העמים במלכות ה' ובמקום מקדשו , בהשפעת חזון אחרית הימים המתואר בספר ישעיהו , פרק ב . ככל הנראה , דווקא הרחקתם של היהודים ממקום המקדש ' ) ובית התפלה עוד לא יורחקו ( ' הביאה להדגשת יסוד זה בחזיון זרובכל . עם זאת , חסרים בו מוטיבים אחרים , וביניהם כמה מן החשובים ביותר : השתלטות אךמילוס על העולם כולו לאחר ניצחונו על משיח בן יוסף , הורדת בית מקדש בנוי ממרומים , התרחבות ירושלים עד דמשק ומקומו המרכזי של הר הזיתים בתהליך הגאולה . אף על פי כן הדעת נותנת , כי גם אלה היו חלק מן החזיון המקורי , שהרי מוטיבים אלה כולם נזכרים במפורש או ברמיזה במקורות קדומים יותר : במקרא , בספרות התלמודית לענפיה ובספרות האפוקאליפטית שפרחה עוד בזמן הבית השני ולאחר חורבנו . מכאן , שכהעלאתם של עשרה מוטיבים אלה כספר זרובבל אין משום חידוש עקרוני , אף שחלק מן המקורות הקדומים , שכללו מוטיבים אפוקאליפטיים , ייצגו דעות שרווחו בקרב קבוצות קטנות בלבד . ייחוס משפחות על ידי אליהו הנביא כחלק מתהליך הגאולה האחרונה מפורש כבר במקורות תנאיים ונרמז בספר בן סירא . זאת , ככל הנראה , על פי דרשת הכתוב בספר מלאכי ( ג ג : ( 'וטהר את בני לוי ' . ' הופעתם של שני משיחים נזכרת בצוואת השבטים , בהשפעת הנבואה על 'שני בני היצהר' ( זכריה ד יד , ( ואף הוצעו להם שמות שונים במקורות הקדומים . הריגת משיח בן יוסף נזכרת בספרות חז"ל . 17 'חבלי משיח' — מלחמת גרג ומגוג ותופעות קאטאסטרופאליות שונות — נידונו הרבה בספרות חז"ל , ובספרים חזון ברוך הסורי ועזרא הרביעי . גם מקומו של הר הזיתים כתהליך הגאולה נזכר במקורות שונים , בעקבות המובא בספר זכריה ( יד ד . ( על חשיבותו הרבה של הר הזיתים בתודעת האומה בימי הביניים הקדומים ניתן ללמוד גם מן המאמצים שעשו היהודים לרוכשו , מן הטקסים השונים שנערכו בו וממאבקם של הקראים ו'הרבניים' לקיים את שליטתם בו ( ראה לעיל , עמ' 19 . ( 175 ; 147-145 הרחבת גבולותיה של ירושלים עד דמשק נזכרת על ידי תנאים שונים , ומובאות לכך ראיות מכתובים שונים במקרא : מניין שעתידה ירושלס להיות מגעת עד דמשק , שנאמר ודמשק מנוחתו , ואין מנוחתו אלא ירושלם , שנאמר זאת מנוחתי עדי עד ... שעתידה ארץ ישראל להיות מרחבת ועולה מכל צדדיה כתאנה זו שצרה מלמטה ורחבה מלמעלה ושערי ירושלם עתידים להיות מגיעים עד דמשק ... וגליות באות וחונות בתוכה שנאמר ודמשק מנוחתו . קיבוץ הגלויות לארץ ישראל מפורש בתורה , בדברי הנביאים , במקורות מזמן הבית השני ובחיבורים המאוחרים מהם . 'ציון' — כינוי לארץ ישראל ולירושלים גם יחד , הרווח בחזיונות הנביאים — יוחד 15 ראה גם משנת עדויות ח ז ; בן סירא , פרק מח , פסוק י , עמ' של , במהדורת סגל , ירושלים תשל"ב . י" על שני המשיחים ראה י' ליוור , תולדות בית דוד , ירושלים תשי"ט , עמ' 1 140-116 אורבך , חז"ל , עמ' , 598-596 ובספרות המובאת בהערות שם . 17 ברייתא , בבלי , סוכה נב ע"א . 18 בהדגשה יתירה בברייתא הנזכרת בסנהדרין צז ע"א . על העניין כולו ראה : אורבך , חז"ל , עמ' 19 . 610-603 המקורות הובאו ונידונו על ידי מ' גיל , 'עלייה ועלייה לרגל כתקופת הכיבוש המוסלמי הראשונה , ' קתדרה 8 , ( תשל"ח , ( עמ' ; 132-131 ראה גם הספרות הנזכרת בהערותיו שם . ° ספרי דברים , פיסקה א ( מהדורת פינקלשטיין , עמ' ( 7 ובמקורות נוספים . ראה אפטוביצר , בית המקדש , עמ' ; 272-271 אורבך , ירושלים של מטה , עמ' . 159 ראה השערת אורכך ( שם , עמ' , ( 160 כי דרשתו של ר' יוחנן ש'עתידה ירושלים להעשות מטרופולין לכל הארצות , ' דהיינו לכל העולם , באה כניגוד לתפיסה היהודית ההלניסטית , שירושלים משמשת עיר אם לתפוצות היהודים בכל מושבותיהם , וראה בהערה הבאה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר