פרק שמיני המקדש והעיר בראי השיר

עמוד:234

המצבות בנו לעצמם מקומות מסתור מפני החום . הירושלמים , שראו את כל המעשים הללו מעל גבי החומה , לא היה בידיהם אלא לעמוד מנגד ולצעוק חמס לפני האלוהים . זאת הם עשו לא רק ביום אלא גם בלילה . תודות לעמידה הממושכת התגברו במשך הלילה על השינה שהיתה מאיימת עליהם . האויב מצדו התמיד במלאכת ההרס גם ביום וגם בלילה , עד שנחשפה האדמה כליל . ככל הנראה אילצו לבסוף הרעב והמחסור חלק מן היהודים להתגנב אל מחוץ לחומות . אבל רע ומר היה גורלם של המתגנבים אשר נתפסו , שכן היתד . אכזריותו של האויב חייתית . הם שאגו כאריות ונהמו ככפירים . שלמה אף מאשים אותם במשכב זכור . התעללותם לא ידעה גבול : והם עומדים על ךךכים עשוית כקין זומימים וחותכים האזניים וגם האף משלימים . ( 75-74 ) ... אצבע מאשימה שולח שלמה בעיקר אל שכבת המנהיגים , בטענה שהיא תועה ומתעה . הוא מכנה אותם בשמות גנאי : 'סוררים הם וגנבים ולהרע מחוכמים' . ( 87 ) גם בפתיחת תיאורו התכוון כנראה אל אנשים אלה , כאשר הזכיר את העם הזר והמתאכזר , ( 40 ) המאופיין בפרטי לבוש מיוחדים . במאורעות המתחלפים רואה המחבר שלבים במערך כולל , המתוכנן היטב בידי האל המקנא למקדשו . האל הוא הנותן עכשיו בלבו של אתסיז את הגבורה הכוזבת , שתביא אותו בסופו של דבר אל עמקי פי פחת . 'אזי הגביר לאויב להכחידם כחרמים' . ( 103 ) אתסיז כבש את דמשק ( אביב ( 1076 וישב בה מאתיים ימים בלבד , שכן האל נטע בלבו את האיוולת והרצון לשלוט במצרים : ודמו מלוך למו פ ? טאט ועיניהם . ( 110 ) 011 ) . כאן נחלו התרכמאנים סוף סוף מפלה מוחצת , והפייטן , העוקב אחר מעשי האל , קובע : וזה מןגש י ה המנ ? ה המכ ? ה ברוב רחמים . ( 140 ) ומכאן מסקנה לציבור , שיש בצדה גם הבטחה גדולה לעתיד : עשו צדקות והודאות ובקשו אל ברננים ... תזכו לבנ ! ן בית וךבירים ואולמים . ( 144 , 141 ) במשך חמש מאות השנים האחרונות לישיבתם של יהודים במולדתם , מלפני הכיבוש המוסלמי ועד ערב מסעי הצלב , נתרחשו pxj בכלל ובירושלים בפרט מאורעות בעלי משמעות מכרעת בתולדות ישראל ובתולדות העמים . יהודים שהיו עדי ראייה למאורעות אולי לא החשיבו אותם בכל מקרה ולא עמדו על מלוא משמעותם לדורות . לפיכך לא טרח היישוב השוקע להנציח את המתרחש , אף כי בעלי נפש נתנו ביטוי אישי לרגשותיהם בדברי שיר וחזיונות , בקינות ובסליחות . בעזרתם של אלה ביקשנו להתוודע כאן אל חוליה מתרופפת בשלשלת היישוב אשר הולכת ומתחשלת בימינו .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר