פרק שמיני המקדש והעיר בראי השיר

עמוד:230

כיהן עד לאותו זמן בתפקיד אב בית דין והיה שני במעלה אחרי הגאון , ולכן אמור היה לרשת את הגאונות על פי הכללים הנהוגים . מן העבר האחר הלכה והתבלטה דמותו החזקה של הנשיא דניאל בן עזריה , שבא מבבל וקבע את ישיבתו במצרים , והוא בן למשפחת ראשי הגולה ונצר לבית דויד . ככל הנראה זכה דניאל גם בתמיכתו של הגאון הזקן לפני שהלך לעולמו , אך בעיקר נסתייע בתמיכתם של ראשי הציבור במטרופולין , פסטאט . הלחץ הציבורי הכבד הכריח את יוסף לוותר , והוא היה מוכן לבסוף להסתפק בתואר הקודם שלו , ולשמש כאב בבית הדין של הגאון החדש , דניאל . 16 יוסף הספיק לכהן בתפקיד זה שנה אחת בלבד עד שנפטר לבית עולמו . מדבריו של אביתר , בן אחיו , במגילתו המפורסמת עולה , כי מותו של יוסף נגרם לכאורה בידי דניאל בן עזריה , אשר הריצם אל הבור בריציון גדול אשר אינם יכולין לעמוד בו וימת יוסף הכהן הצדיק בחנוכה בשנת אשסה [ דצמבר [ 1053 פתאום ובעת מותו נשא עיניו אל השמים וכפיו ואמר ירא י י י וישפט . רושם שונה במקצת על התפתחות היחסים בין הנשיא הגאון לבין אב בית דינו עולה ממכתב שיצא מתחת ידיו של דניאל , המחזיק דברי הספד על יוסף . ממנו מסתבר , שדניאל בן עזריה היה לא רק מנהיג תקיף ובעל שררה אלא גם אישיות רגישה ובעלת אופק . לאור זאת , דומה שהוא אף דאג ליישר את ההדורים בינו לבין משנהו , האב . מכל מקום , אחרי מותו הוא ספד לו במלים נרגשות . במכתבו הוא מתאר את 'כ [ בוד ] גןדולת ] קנדושת ] מר רב יוסף הכהן אב בית דין שלכל ישראל , ' כמי שדרכו מחלוקת 'לעזבה לסלק איבה ולהשקיט מריבה אלה וכאלה דרכי' אהבה . במותו 'האביל חבורתינו והעגים בני ישיבתינו והשמים . ' ... ככל הנראה היה שלמה רך בשנים במות אביו . מקץ שמונה שנים בלבד אנו מוצאים אותו בפסטאט , נהנה מחסדיו של יהודה בן סעדיה , ראש יהודי מצרים . 49 כנראה נקלט שלמה בן יוסף היטב בחברה היהודית במקום , וכתוצאה מכך גם הלך והתרחק בסופו של דבר מבני משפחתו הירושלמים . יש בידינו דף נייר גדול מקופל לארבעה , מראשית שנת , 1077 המחזיק את שיר התהילה שכתב שלמה , ואף העתיקו במו ידיו , לכבוד 'זקן ההוד . ' השיר נכתב לרגל הצלחתו של המצביא והשליט , בךר אלג'מאלי , לסלק איום פלישה תרכמאני מפסטאט ™ . מקץ חמש שנים בלבד , בשנת , 1082 אנו מוצאים את שמו של שלמה מתנוסס בראש הרשימה המכובדת של העדים החתומים על כתובתו של דויד בן דניאל . דויד זה איים על הגאונות הירושלמית , ממש כמו אביו , כשנות דור לפניו . אלא שעתה נתונה היתה הגאונות בידי דודו של שלמה , הוא אחי אביו , אליה גאון . הכתובה 46 ראה : גויטיין , היישוב px 3 w VK ( לעיל , הערה , ( 40 עמ' 140 ואילך ; מ' גיל , 'מגילת אביתר — מקור לתולדות מאבקיה של ישיבת ירושלים במחצית השנייה של המאה הי"א ( קריאה חדשה של המגי לה , ' ( בתוך ב"ז קדר ( עורך , ( פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , ירושלים תשל"ט , עמ' 46 ואילך . עלשיר התהילה ראה להלן , הערה , 50 ובנספח לפרק זה . 47 מגילת אביתר , שם , עמ' . 85 48 ראה : י' מאן , היהודים במצרים ( לעיל , הערה , ( 37 ב , עמ' , 459 והשלמות לטכסט על פי כתב יד קימברידג' , TS NS 99 . 51 שנזכר אצל מ' גיל , מגילת אביתר , שם , עמ' , 49 הערה 49 . 15 ראה : מ' גיל , מגילת אביתר , שם , עמ' / TATT ° . 60 , 56 , J . H . Greenstone , The Turkoman Defeat at , Literatures , XXU ( 1906 ) , pp . 144-175 American Journal of Semitic Languages and Edition with introduction and Notes , ' The Cairo — by Solomon ben Joseph Ha-Kohen . וראה להלן , בנספח למאמר זה . " ראה : מ' כה , ; 'דוד בן דניאל בן עזריה במצרים : פירוש חדש , ' תעודה — חקרי גניזת קהיר , א , תל אביב תש"ם , עמ' . 143

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר