פרק שמיני המקדש והעיר בראי השיר

עמוד:224

נוי אשקלון שדד ובני עזה גיךד וקהל חצרים ניךד במכה נחלה " . נמנות כאן , אפוא , מלבד קהילת ירושלים ציון , גם הקהילות שלאורך חופי : pKn עכו וצור בצפון , אשקלון , עזה ורפיח ( חצרים ) בדרום . הרשע מדומה בשיר לנחש ארסי המכיש ושב לנשוך . הוא משתמש בתחבולות שונות ומחפש לו עלילה 'ל [ ע ] פש ולרפש . ' מלבד זאת הוא משמיע דברי נאצה , ויועץ לנרדפים בצורה אירונית : [ ה ] ל'א תקראו בחזקה לאלהיכם לזעקה [ פן ] אכביד מועקה וחמס וש [ וד ] אגךילה . בסופו של דבר מברך הפייטן : 'ברוך שפרע מאי [ ש ] חמסים ועולה , ' ומספר לנו כי אחרי שיצא ראשןון ] — והכוונה כנראה לחודש תשרי — נתפס האיש , 'ואום ענ ; ה עלצה ולמלכה היללה . ' כל זה קרה , לפיכך , בתחילת חודש מרחשוון . אבל אל סיומה המוצלח הגיעה הפרשה רק מאוחר יותר , בסוף אותו החודש , כאשר הגיע הנשתון — תעודה רשמית מן הח'ליפה prw — כנראה את דינו של הצורר , וזה אירע : ביום ךביעי מכון בסוף חודש מךחשון הוןבא ] הנשוןון והעיר צהלה . אבל באיזו שנה היה הדבר ? מכל מקום היה המאורע לפני סוף שנת , 1004 שכן ביום שישי , כ"ד במרחשוון של שנה זו , כבר חתם המחבר על מסמך בתור שלישי : 'שמואל השלישי בחבורה בירבי ' . ' דבר זה מלמד , שבין זמן הפרעות ובין תאריך זה נתעלה לדרגת השלישי בישיבה אחרי הגאון . ואם נקבל את ההנחה , שבתקופת הגזירות תפסו נוצרים ' ) ערלים אדומים ( ' מישרות חשובות בממשל של הח'ליפה הפאטמי חאכם , ( 1021-996 ) נוכל לצמצם כנראה עוד יותר את הזמן שבו עשויות היו הגזירות להתרחש . שהרי מבין שני המזכירים הנוצריים , שהשליטו בסוף המאה הי' את השפעתם על מצרים וארץ ישראל , היה כנראה פהד בן אבראהים ( 1003-997 ) אוהד פחות את היהודים " . ודומה שנוכל לפיכך אף לכוון היטב את תאריך פרסומו של הנשתוון בירושלים , שכן בסוף שנת 1001 אמנם חל היום האחרון בחודש מרחשוון ( כט ) ביום רביעי בשבוע . הציפייה לנשתוון הרשמי והתפיסה של רדיפת היהודים כנובעת מכוחות משנה , אופיינית ככל הנראה ליהודי הח'ליפות . אבל תפיסה זו נתבדתה עד מהרה . בשנת 1012 ציווה הח'ליפה בעצמו להרוס את בתי הכנסת היהודיים , ואלה החלו לשמש במסגדים . על פי מעשים אלה ודומיהם אף יצא שמו כשליט קנאי . אבל מסתבר , שהיהודים החזיקו לפחות עד אותה עת בדעות אחרות . 33 ראה : חי שירמן , 'שיר על מצוקתן של קהילות אחדות בארץ ישראל , ' ידיעות המכון לחקר השירה העברית בירושלים , ז ( תשי"ח , ( עמ' . 161-160 הטכסט מצורף מכתב יד פאריס , שפורסם בידי שירמן , ומכתב יד ברלין , שצוטט בידי אסף , שם . 34 כתב יד ניו יורק , אוסף אדלר " . 4007 , 5 ראה : קדר ( לעיל , הערה , ( 32 עמ' 36 . 17 אבל גם בשנת , 997 שנראה תאריך מתאים פחות .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר