פרק שמיני המקדש והעיר בראי השיר

עמוד:220

השתקפותם של פולמוסים סביב המקדש ומורשתו מלבד תהליכי השכחה פעלו בקרב היהודים גם מגמות אחרות , שהגבירו את ההזדהות עם המקדש והעיר . חשיבותה של ירושלים כסמל עלתה בעיקר בנסיבות של תחרות סביב המקדש ומורשתו הרוחנית . דבר זה ניתן ללמוד , בין היתר , מן ההתבוננות המשווה בפיוטים דומים שייעודם בעבודת בית הכנסת אחד הוא , אלא שנכתבו בתקופות שונות . האידיאלים של בעל התקיעתא דבי רב ( עלינו לשבח ) הם כמעט האידיאלים של הנביאים . כמוהם גם הוא מבקש , שתתגלה מלכות האלוהים על כל בשר , ש'יכירו וידעו כל יושבי תבל ... ויקבלו כלם את עול מלכותך . ' כנגד זה שם יוסי בן יוסי , שחי אחרי התפשטות הנצרות והתגברות כוחה , את הדגש בתקיעות שלו על תפיסת האלוהים כמלך ישראל , ולאו דווקא מלך העולם . התגלות מלכות שמיים בקרב ישראל תתרחש לדבריו בשעה שיקבע האל את כסאו , כס המלוכה , בציוץ ובירושלים . משום כך מנסח יוסי בן יוסי את פיוט המלכיות שלו בדרך שונה מניסוחו של בעל התקיעתא דבי רב . עשה לף בציון שם נוראות ... עורר יהקץ משוש כל הארץ וכונן כסאף בקך ? ת מלוכה . שפטיה בירבי אמתי ובנו אמתי בירבי שפטיה , שחיו באוריה ( Oria ) שבאיטליה הדרומית במחצית השנייה של המאה הט , ' ידעו ללא ספק טעמו של פולמוס . מגילת אחימעץ מספרת לנו על ויכוח שניהל רבי שפטיה עם הקיסר הביזאנטי בסיליוס הראשון , ( 887-867 ; Basiiius ) שטען לעליונותה של ההגיה סופיה ( Hagia Sophia ) המפוארת שבקושטא על בית המקדש של שלמה המלך . השאלה שעמדה לוויכוח היתה : 'באי זה ארמון נכנס יותר ממון . ' דומה שאווירת הפולמוס המשפיל מפעמת עדיין בעוז בסליחה המפורסמת של אמתי בירבי שפטיה , המקונן על מצבה של העיר בימיו : אזכרה אלהים ואהמיה בךאותי כל עיר על תלה בנויה ועיר האלוהים מקז ? לת עד &* זאול תהודה , .. קרבה מיוחדת אל העיר מגלים בתקופה זו , כנראה , גם הקראים אבילי ציון , מתחריהם של הרבניים . בכינוי 'אמנו' הם משתמשים בקינותיהם לשם ציון הר הבית השמם . וכך פותחת קינה קראית עתיקה בלשון אינטימית במיוחד : נגשנו לדעת את שלום אמנו עמךנו על פתחה ובכינו מצאונו r : האומרים ? : הכונו ? פצעונו T : סורו טמא ?? T קראו ; IT לנו . T 23 ראה : א' מירסקי , פיוטי יוסי בן יוסי , ירושלים תשל"ז , עמ' , 92 וכן עמ' 15 ואילך . 24 ראה : מגילת אחימעץ , מהדורת ב' קלאר , ירושלים תשל"ד , עמ' , 95 וכן שם , עמ' 18 ( הוויכוח . ( 25 ראה 1 מ' זולאי , 'מפיוטי הקראים הקדמונים ( צלילים מחוגם של אבלי ציון , ' ( קובץ הוצאת שוקן לדברי ספרות , תל אביב תש"א , עמ' , 141 על פי כתב יד קימברידג' TS H 14 . 51 ( לא . ( 15

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר