פרק שמיני המקדש והעיר בראי השיר

עמוד:217

וכן הלאה , באליטראציה אקרוסטיכונית , קללות מלוא כל האלפבית כולו . חומר קדמון זה כלול בפיוטי יום כיפור . ומסתבר כי מי שיכול היה להתבטא בחופשיות גדולה כל כך ביחס לנצרות יכול היה גם להביע דעתו אף בנושאים אקטואליים אחרים . משמעות החורבן בחיי היומיום כפי שהיא עולה בפיוטי יום כיפור בפיוטי 'עבודה' מתארים הפייטנים בפרטי פרטים ובדיוק רב את עבודת הכוהן הגדול ביום הכיפורים בבית המקדש , והכל מתוך איפוק וריחוק . התרפקות רגשנית על זיכרונות העבר באה לידי ביטוי בליטאניות המלוות את ה'עבודה' בלבד . כך הליטאניה המפורסמת 'מראה כהן , ' הכוללת שורה של דימויים ציוריים . הפיוט פותח בהכרזה . 'מה נהדר כהן גדול בצאתו מבית קדשי הקדשים בשלום בלי פגע , ' ובהמשך באים הדימויים , טור טור ודימוייו : בורד הנתון בתוף גינת זחמד מראה כהן ... ככוכב הנגה בגבול מזרח מךאה כהן ... כרואי זריחת שמש על הארץ מךאה כהן " . לכמה וכמה מן הדימויים ניתן למצוא מקבילה בתיאור של שמעון בן חוניו הכהן הגדול , שבספר בן סירא . אבל בסיום הליטאניה באה הכרזה , שכמותה בוודאי לא יכול בן סירא , שהיה בפני הבית , לומר : 'כל אלה בהיות ההיכל על יסודותיו ומקדש הקדש על מכונותיו וכהן גדול עומד ומשרת , דורו ראו ושמחו . ' השמחה וההתרפקות על זיכרונות העבר לא נמשכו יותר מדי . התפכחות מן האשליה של יפי הבית , כליו ומשרתיו , באה בהמשך בסדרה של פיוטים שבראשם ההכרזה . 'ובעת ובעונה הזאת גלוי וידוע לפני כסא כבודך שאין לנו כימים ראשונים לא כהן גדול להקריב קןךבן ולא מזבח להעלות עליו ע 1 לה וכליל . ' ובאופן אינטנסיבי ביותר נשמעים השלילה , החיסרון והריקנות ברשימה האקרוסטיכונית שבהמשך : לא א 'טים ולא : אשם T T לא בדים ? - ולא 1 בלולה : T : לא גורל ולא גחלי אש לא ךביר ולא ךקןה ... לא ירושלם ולא . יער הלבנון ... ומכלל לאו אתה שומע הן . והוא עולה בבירור משורה של תמונות מחיי האדמה בארץ ישראל בתקופה של יאוש . דומה שהשקפתו של הפייטן היא , שחורבן הבית מהווה בשורה של כישלון וקללה בכל תחומי החיים . שאפילו : 10 ראה : ע' פליישר , שירת הקודש העברית בימי הביניים , ירושלים , 1975 עמ' 11 . 176-175 ראה : מחזור לימים הנוראים — לפי מנהגי האשכנזים לכל ענפיהם , כ . יום כפור , מהדורת ד' גולדשמידט , ירושלים תש"ל , עמ' . 485-483 12 ראה : ספר בן סירא השלם , מהדורת מ"צ סגל , ירושלים תשי"ט , עמ' שמא . והשווה : ' 3 LXXI ( 1952 ) , pp . 172-174 'Ecclesiasticus in the Synagogue Service ' , JBL , c . Roth , ראה : מחזור ליום כפור ( לעיל , הערה , ( 11 עמ' ' 4 . 488 שם , עמ' . 490

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר