פרק שביעי ישיבת ארץ ישראל: יצירתה הרוחנית והזיקה אליה

עמוד:205

להזדקקות המרובה אל התלמוד הירושלמי ביצירתם של שני חכמי קירואן הגדולים , שלמדו לפני ר' חושיאל : בנו , רבינו חננאל , ורבינו נסים בר' יעקב . ייתכן שגם בתורת הסוד הושפעו קהילות צפון אפריקה מארץ ישראל , וההשפעה נמשכה גם בתקופה מאוחרת . על כל פנים , בשאלה שהופנתה אל רב האי גאון מישיבת קירואן מסופר כי ; כמה מחכמי א"י ומחכמי ארץ אדום = ] איטליה , [ אנשים חכמים חברים ונאמנים , מגידים כי ראו זאת בפרהסיא מי שלוקח עלים של קנים ושל זית וכותב עליהם ומשליכן כנגד הליסטים ולא יכלו לעבור ... אך התמונה הברורה העולה מן המקורות היא , שקהילות אפריקה במאות הי - ' הי"א היו נתונות בעיקר תחת השפעתה של כבל . אחת העדויות לכך היא ריבוי תשובות הגאונים שנשלחו אל קהילות צפון אפריקה . לדעת ש' אסף רובן המכריע של תשובות הגאונים שנשתמרו בכלל נשלחו לצפון אפריקה . הדעת נוטה לקבל השערה זו , אך מכיוון שחלק גדול מן השו"ת הללו אנונימיות , קשה לאמוד את מספרן . קהילות צפון אפריקה פנו בשאלות אל רב האי , וזה היה מנהגן הקבוע . לכן , כאשר שני חכמים מובהקים מצפון אפריקה — רב בהלול ור' חושיאל — לא פנו אליו בשאלות , הוא הקפיד עליהם . הוא ביקש מר' יעקב בן נסים , ראש ישיבת קירואן , שישפיע על חכמים אלה לכתוב אליו , ואף צירף למכתבו 'שתי אגרות פתוחות אל כל המערב , ' כדי לחזק את קשרי קהילות המגרב ' ) המערב ( ' עם ישיבתו . '" אף שקהילות צפון אפריקה היו נתונות בעיקר תחת השפעה בבלית , לא נתבטלו הקשרים של קהילות אלה עם היישוב בארץ ישראל ועם הישיבה הארץ ישראלית . הקשרים נמשכו בזכותם של עולי רגל , ובמיוחד בזכות קבוצות שעלו מצפון אפריקה ונשתקעו בארץ "" . גם לאחר עלייתם שמרו רבים מהם על קשרים ביניהם . בכמה מן המחלוקות שהיו בארץ הם נטלו חלק פעיל , ולעתים הם שימשו אף קבוצת לחץ , דבר המלמד על משקלם החשוב בחברה הארץ ישראלית . ככל הנראה אף שימש אחד מן העולים האלה בגאונות הארץ ישראלית . גם הישיבה הארץ ישראלית נהנתה מקשרים אלה . יהודי צפון אפריקה נמנו עם תומכיה החשובים , כפי שעולה ממסמכים שונים , רובם מן המאה הי"א . שניים מבני משפחות הגאונים הארץ ישראליים אף יצאו לקירואן ללמוד אצל חכמיה . " יהדות צפון אפריקה סייעה לקיומם של הקשרים המעטים שהיו בין קהילות ספרד לבין הישיבה הארץ ישראלית . ידוע על בני ספרד העולים לרגל לארץ ישראל , ואף על עולים הבאים לגור בארץ . 101 אוצר הגאונים למסכת חגיגה , ירושלים תרצ"א , עמ' 16 ואילך . ראה גם דברי השואלים , שם , עמי : 18 ' ואומרים לנו בני ארץ ישראל , ונתפחדנו מלהגיע אליהם , אלא כדי שנסמוך על פי קדוש וטהור כמו אדוננו . ' ראה גם דעתו של הירשברג , הקשרים , עמ' , 216 כי יש למצוא סיוע לזיקה אל ארץ ישראל בענייני הסוד גם באיגרת שנשתמרה בגניזה . אך עדיין ספק אם ' סודות גדולות' אכן מתייחס אל תחום המיסטיקה . 102 ראה להלן , הערה . 116 הוא רב בהלול שרב האי התלונן עליו 'כי נספח על חבורת ארץ הצבי . ' ראה שם , וכן אצל הירשברג , הקשרים , עמ' . 215-214 נ ( " על עולים מצפון אפריקה ראה : ספר הישוב , ב , עמ' כז . er ראה : ש"ד גויטיין , 'על סדרי העזרה ליישוב בארץ במאה הי"א , ' כתוך : גויטיין , היישוב , עמ' ; 131-115 הירשברג , הקשרים , עמ' . 219-217 על הלומדים ראה : מאן , מקורות ומחקרים , א , עמ' ; 333 ש"ד גויטיין , 'הרב , ' תרביץ , מה ( תשל"ו , ( עמ' . 66

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר