פרק שביעי ישיבת ארץ ישראל: יצירתה הרוחנית והזיקה אליה

עמוד:204

צפון אפריקה תהליך דומה לזה שאירע באיטליה ובאשכנז התרחש בצפון אפריקה , וביתר שאת . עם היווצרותן של הקהילות היהודיות בצפון אפריקה במאות החי-הט / היתה להן זיקה הדוקה למדי אל המורשה הארץ ישראלית . זיקה זו הגיעה בחלקה במישרין מארץ ישראל ובחלקה דרך קהילות איטליה . כבר סביב שנת 800 כתב פירקוי בן באבוי אל קהילות צפון אפריקה : ושמענו שזיכה הןמקום ] אתכם וקבע בתי מדרשות בכל מדינות אפריקיא ובכל מקומות שבספרד ... שמענו שבאו אצלכם תלמידים מישיבה , ומהן שהףו קודם באר ] ץ ישראל ולמדו מנהג ארץ ישראל [ ונהגו מנ ] הגי השמד [ שנהגו בהן בני אר ] ץ ישראל . ' חכמים אלה נטעו במקומם החדש את מורשתה של ארץ ישראל , כפי שעולה גם מהמשך דבריו של פירקוי . ניתן להניח , כי ההגירה הגדולה מן המזרח אל צפון אפריקה , בעקבות הפריחה הכלכלית שחלה בה , 98 הביאה עמה גם חכמים מבבל . חכמים אלה הביאו עמם , ככל הנראה , את תורתה של בבל , אך נראה כי השפעת תורתם של בני ארץ ישראל בדורות ראשונים אלה היתה גם היא גדולה . עדות על כך נשתמרה בדבריו של רב האי גאון : וכן כתוב בכתובות הנמצאות במערב מימות הראשונים ... ועיקר האי טעותא מן בני [ ארץ ] ישראל הוא ... הא מלתא מחלוקת אנשי מזרח ובני ארץ ישראל ... וקמאי דילכון מן בני ארץ ישראל נקטוה להא מילתא . ואתון השתא כל מעשיכם כמנהגות שלנו וכתלמוד שלנו " . גם במנהגים אחרים של יהודי צפון אפריקה , בעניין הכתובה במאות הח - ' הט , ' ניכרת השפעה ארץ ישראלית , אך כבר בסוף המאה הח' פנו מקהילות אלה בשאלות גם אל חכמי בבל . נראה כי במרכז זה , יותר מאשר בכל מרכז אחר של התפוצה היהודית , פעלו זו לצד זו מסורות שונות : בבליות , ארץ ישראליות ואיטלקיות . אף שהשפעת המורשה הבבלית גדלה בהדרגה , נותרו עקבות ברורים גם למסורת הארץ ישראלית ולמסורת האיטלקית , והן נשמרו עד סוף תקופת הגאונים . המסורת האיטלקית הועברה בעיקר על ידי ר' חושיאל בר' אלחנן . זה ככל הנראה ההסבר 97 לוין , משרידי הגניזה , עמ' . 397-396 וראה גם דבריו של לוין במבואו שם , עמ' . 385 על זיקתה של יהדות צפון אפריקה אל ארץ ישראל ראה : ביכלר , עמ' ; 175-145 הירשברג , הקשרים , עמ' ; 219-213 פוזננסקי , קירואן , עמ' . 220- 175 ראה : ח"ז הירשברג , תולדות היהודים באפריקה הצפונית , א , ירושלים תשכ"ה , עמ' ; 70-69 גויטיין , חברה , א , עמי 273 , 159-148 , 59-42 ואילך . ספר המכריע לר' ישעיה דטראני , ליוורנו תקל"ט , סימן מב ; אוצר הגאונים למסכת כתובות , ירושלים תרצ"ט , עמ' . 39-38 תרגום : 'ושורש טעות זאת מבני ארץ ישראל הוא ... בדבר זה נחלקו אנשי מזרח ובני ארץ ישראל ... והראשונים שלכם נטלו דבר זה מבני ארץ ישראל ואתם עתה כל מעשיכם . ' . .. ראה גם לוין , חלוף מנהגים , עמ' ; 22-18 מרגליות , החילוקים , עמ' . 106-102 על הספיקות בדבר המשיב ( רב האי גאון או אביו רב שרירא ) ראה ש' אסף , 'ארץ ישראל בתשובות גאוני בבל , ' מאסף ציון , א ( תרפ"ו , ( עמ' , 27 הערה , 2 ובספרות שצוינה שם . ראה גם ביכלר , עמ' 147 ואילך . '"" ראה לכל אלה פוזננסקי , קירואן , עמ ; 179 ביכלר , עמ' 147 ואילך ; אסף , לצמיחת המרכזים , השלח , לט , עמי . 565-559 , 449-445 , 220-213 ראה במיוחד דבריו של אסף , שם , על הגירתם של ר' חושיאל ובנו ןוננאל , ועל אופיו של מרכז זה . וכן ראה דיוני בהתפשטות הירושלמי , הנזכר להלן . ראה גם Ital y and Afriqia from the ninth to the eleventh M . Ben Sasson , en mediterranee Occidenlale , Paris 1984 century ' , Les Relationsintercommunautaires juives

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר