פרק שביעי ישיבת ארץ ישראל: יצירתה הרוחנית והזיקה אליה

עמוד:184

בראשית התקופה , ככל הנראה במוצאי השלטון הביזאנטי , נתחבר בארץ ישראל הספר ההלכתי החשוב ביותר שהגיע אלינו מתורתם של חכמי ארץ ישראל כאותם ימים ? ספר המעשים לבני ארץ ישראל . אף אפשר שהוא החיבור ההלכתי הראשון לאחר חתימת התלמוד . שרידים ממנו — חלקם מקוריים וחלקם מעובדים ובהם הוספות מתקופות מאוחרות יותר — נתפרסמו על ידי חכמים שונים . בספר זה הובאו בערבוביה , ללא שיטה וסדר , פסקים קצרים מתחומים שונים . מסתבר , שהיו אלה פסקים למקרים קונקרטיים שהובאו לפני בית דין , שקוצרו ועובדו כפסקי הלכה אקדמיים ! אולי היו פסקים אלה גם תשובות לשאלות . רשימתם נעשתה ככל הנראה לפי סדר האירועים שהובאו לפני הדיינים , והם נרשמו בפנקס בית הדין . 16 בחלק מן הפסקים נותרה עדיין בפתיחת הדיון התיבה 'מעשה' המעידה על קטע מן הנוסח המקורי , האופייני לאירועים קונקרטיים . עובדה זו מקנה חשיבות היסטורית רבה לחיבור זה , והוא משמש מקור רב ערך לחקר המסורת ההלכתית של בני ארץ ישראל ולחקר קורותיהם כסוף ימיו של השלטון הביזאנטי , ולעתים — בשל ההוספות שהוכנסו לתוכו גם בתקופה המוסלמית . עם זאת , הניסוח התמציתי והשמטת פרטי האירועים פגמו בספר המעשים כמקור היסטורי . בטיבו של חיבור זה קשור גם שמו . 'מעשה' בא כאן בהוראה של גזר דין , פסק . בספר המעשים שחרו מילים יווניות רבות , מהן כאלה שאינן נמצאות בספרות ההלכתית והמדרשית הקודמת להן , וברור אפוא שלא הועתקו משם . בהימצאותן של מילים יווניות יש הוכחה , שהספר חובר בארץ בזמן שעדיין שימשה היוונית כלשון מדוברת , עוד לפני החלפתה בערבית . ' לחיבור זה היתד השפעה ניכרת על ספרות ההלכה בארץ ישראל ואף מחוצה לה . רב האי גאון העיד על הלכה אחת ך » ן הלכות גדולות נטלה מספר המעשים . לדעת י"נ אפשטיין אין הלכה זו יחידה , ורבים הם הקטעיס בהלכות גדולות שמקורם בספר המעשים . 19 שרידים מספר המעשים נשתמרו גם בחיבורים שיצאו מבית מדרשו של רש"י , ובמיוחד בספר מעשה המכירי , שחובר בגרמניה ברבע האחרון של המזיר . הי"א . 15 המקורות והמהגרים לוקטו יחדיו ופורסמו בכרך אחד : ספר המילים לבני ארץ ישראל — מקורות ומחקרים , תל > : ביב תשל"א . יש להוסיף עליהם את דיונו של מ' מ 1 גליות , הלכות א"י , מבוא , עמ' 0 ואת המקורות שפרסמו בינתיים צ"מ רבינוביץ , 'ספר המעשים לבי' ארץ ישראל — שרידים חדשים , ' תרביץ , מא ( תשל"ב , ( עמ' ; 305-275 מ"ע פרידמן , ' שני קטעים מספר המעשים לבני ארץ ישראל , ' סיני , עד ( תשל ! " ,. עמ' יד-לו ; הנ"ל , 'הלכות אישות בעקבות מ » שים לבני ארץ ישראל , ' תרביץ , נ wt'a e ? owrrrr rrnr jsrr tf . rxn xaarc חדש מן המעשים לבני ארץ ישראל , ' תרביץ , נא ( תשמ"ב , ( עמ' . 664- 662 , 205-193 ראה גם ש' ליברמן , w כ לספר המעשים , ' תרביץ , מד ( תשל"ג , ( עמ' , 96-90 מ"ד הר , 'עניני הלכה בארץ ישראל במאה הששית והרביעית לספירת הנוצרים , ' תרביץ . מט ( תש"ם , ( ע . 63-62 7 > rj ראה : מרגליות , הלכות א"י , עמ' 4-3 ראה גם השערתו של י' מאן , כי מחבר ספר המעשים 'העתיק את הפסקים השונים כפי שנמצאו 3 פנקס כי"ד הגדול של הישיבה בטבריה ק ודם שנעתקה לירושלם כתחלתה של תקופת המושלמים' ( י' מאן , 'ספר המע שים לבני ארץ ישראל , ' תרביץ , א , ג [ תר"צ , [ עמ' ' 7 . ( 1 ראה : ש'ליברמן , 'למעשים לבני ארץ ישראלי , תרביץ , א ( תר"צ , ( עמ' . 139-137 * א' אפטוכיצר ניסה לשלול את בעלותם של חכמי ארץ ישראל על חיבור זה . לדעתו , לפנינו ספר ליקוטים מאוחר שמקורו באיטליה . אך כבר השיבו חכמים שונים על טענותיו ודחו אותן . ראה אפטוביצר , מחקרים . מבין המשיבים ראה במיוחד : ש' ליברמן , 'על המעשים לבני א"י , ' גנזי קדם , ה ( חרצ"ד , ( עמ' ; 185-177 מאן , עניינים , עמ' , 301-300 ומרגליות , הלכות א"י , לגמי . 6-5 '" , ך אפשטיין , 'לשימושו של הלכות גדולות כספר המעשים , ' תרביץ , א ( תר"צ , ( עמ' 146 ואילך . m ראה : מרגליות , הלכות א"י , עמ' ; 11-10 אך אין לכרוך

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר