פרק שישי הקראים

עמוד:172

חשיבותם של חכמי הקראים בירושלים חרגה אל מעבר לחומות העיר . אין ידוע אם פנו אליהם מחוץ pxV בכל שאלה של הלכה , אך ברור הדבר שדעתם היתה מכרעת בשאלת עיבור השנה בקרב אותן קהילות קראיות שחייבו קביעת העיבור על פי ראיית אביב השעורה בא ^ ישראל . קראי בבל לא סברו חיוב זה , ולפיכך לא היו תלויים בעניין זה בחכמי הקראים שבירושלים . אפשר שקראי ביזאנטיון קיבלו על עצמם את התלות המוחלטת בעניין זה בחכמי ירושלים , וככל הנראה עשו כך גם קראי מצרים . השפעתם של חכמי הקראים בירושלים לא היתה בפסיקה ישירה בלבד . ירושלים היתה אבן מושכת לעלייה , בין עלייה להתיישבות קבע ובין עלייה לצורך ביקור בעיר הקדושה , כדי להתפלל נוכח מקום המקדש ולהתאבל עליו . ולפי שמלכתחילה היו האבל על ירושלים ולימוד התורה כרוכים במערכת הערכים הקראית שנוצרה בירושלים ( ראה להלן , ( ממילא קנו לעצמם חכמי הקראים בעיר השפעה על התפוצה הקראית באמצעות תלמידיהם ששבו שמה . לא מעטים מבין חכמי הקראים בירושלים עלו הם עצמם מן הגולה , או היו בניהם של עולים . דבר זה ידוע , דרך משל , על יפת בן עלי ( וחניכתו 'אלבצרי' מעידה על מוצאו , ( דויד בן אברהם אלפאסי , סהל בן מצליח ויוסף אלבציר . כן ידוע הדבר על טוביה בן משה , שהביא את תורת ירושלים לביזאנטיון , על אבן אלתךס שהביא תורת ירושלים לספרד ( שניהם באמצע המאה הי"א , ( ועל עלי בן סלימאן שהשתקע במצרים ( במחצית השנייה של המאה הי"א , ( ובה כתב את חיבוריו הפרשניים והלשוניים , שכל כולם תורת חכמי ירושלים . בפרק זה , היינו מעת עלייתו של דניאל אלקומסי לירושלים ועד הכיבוש הצלבני , נתחברה כמעט כל הספרות הקראית בירושלים . זהו המקום וזהו הזמן שבו נתעצב לדורות פרצופה של הספרות הקראית . קהילת אבילי ציון ולומדי תורה אופיים של בני קהילת הקראים בירושלים טבוע בחותם השאיפה להקדיש את חייהם בירושלים לאבל על ציון והמקדש וללימוד תורה . זהו התיאור העולה מדברי סלמון בן ירוחים ( ראה לעיל , עמ' . ( 163 אמנם מכאן אין להסיק בהכרח שכאלה היו כל קראי ירושלים , אבל זו היתה המטרה , כדרך לימוד ) של אבו אלפרג' בן אסד' נזכר במכתב של עולה קראי לירושלים , ראה גיל , א"י , ב , עמ' , 531 ס' , 297 שורה . 8 46 ראה : . 30 the First Crusade ' , PAAJR , xxiv ( 1955 ) , pp . 25- Rabbanite Relations in Byzantium on the Eve of Z . Ankori , 'Some Aspects of the Karaite- ראה עוד לעניין זה אנקורי , ביזנטיון , עמ' ; 344-339 , 328-320 גיל , א"י , א , עמ' , 643-642 ס' ; 929 ב , עמ' , 545-540 ס' 47 . 302-301 ראה : אנקורי , טוביה בן משה ; לגישה שונה משל אנקורי ראה : גיל , א"י , א , עמ' , 659-657 ס' 48 . 939 כפי שמוסר אברהם בן דוד , ספר הקבלה , מהדורת ג"ד כהן , פילדלפיה תשכ"ז , עמ' , 69 שורות 360-355 ( ושם , במבוא האנגלי , עמ' . ( XLV 11-XLVI על עולים מספרד המצטרפים אל הקראים בירושלים , ראה : גיל , א"י , א , עמ' 508 למטה ; עמ' , 646 ס' . 931 . Tivr \ « , Genesis , Philadelphia 1928 , pp . 4 . 35 of AH Ben Suleiman the Karaite on the Book of So \ omon S . Skoss , The Arabic Commentary על יוסף בן נוח , אהרן בן ישועה ועלי בן סלימאן . האחרון אפשר שהיה יליד ירושלים שירד להשתקע במצריי _ ו ואפשר שהיה קראי מצרי שעלה לרגל לירושלים . ומכל מקום תקופת פעילותו הספרותית היתה בשנים 123 PresentedtoL Nemoy , Ramat-Gan 1982 , pp . 122- View ' , Studies in Judaica , Karaitica and Islamica 'Hebrewin ArabicScript Qirqisani ' s : ^ nan m 7 , 1093-1045

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר