פרק שישי הקראים

עמוד:166

השכונה הקראית בירושלים רמז ראשון למקום מושב הקראים בירושלים מצאו חכמים בדברי סלמון בן ירוחים , האומר בפירושו לאיכה ב ב ? 'זכריה זה עליו השלום = ] בן יהוידע ] קבור בירושלים , בסמרתקה היא צלע האלף , והיא ידועה עכשיו בשם שכונת המזרחיים . ' הקראים זיהו את מקום מושבם עם 'צלע האלף והיבוסי' ( יהושע יח כח . ( ולפי שרוב העולים הקראים , שכאמור עלו במחצית השנייה של המאה הט , ' באו מהמזרח , ראויה שכונתם להיקרא 'שכונת המזרחיים . ' מכאן ביקשו החכמים להסיק שהמחבר הקראי הירושלמי מרמז על שכונת בני עדתו . עוד הביאו ראיה מקינה שחיבר מבורך בן נתן בן ניסן , המצויה בדברי סלמון ( שם : ( 'ואבכה מול קבר זכריה בן יהוידע אשר קברו בצלע האל ף נודע . ' בדברים אלה יש זיהוי ברור של צלע האלף עם קבר זכריה . זיהוי מקומו של קבר זכריה על פי המסורות היהודיות והנוצריות מימי הביניים לא הוכרע . בין כך ובין כך אין להניח , שהפייטן המקונן כיוון לבניין הידוע בימינו בשם זה . אף רחוק להניח שהתכוון לומר , כי זה הוא מקום שכונת הקראים , שאם כן יהיה מקום שכונתם מחוץ לחומת העיר , הרחק מזרחה . ומכל מקום נראה שמדברי הפייטן אין ללמוד כלל ועיקר , שהרי מן הסתם לא קונן בביתו או בשכונתו אלא בהר הזיתים , וזה פירוש דבריו 'מול קבר זכריה . ' ואם כן הריהו משקיף אל עיר דויד , המזוהה בפירוש למגילת 13 ראה : גיל , שכונות , עמ' , 32 ובהערה 45 הספרות , ויש להוסיף עליה את מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' , 4 הערה . 1 מתקבל על הדעת שמעיקרא רמז השם ' מזרחיים' על מקום מוצאם של תושבי השכונה ( כמו במובאה שמביא גיל , שם , מספרו של אבן אלקפטי , וראה גם מאן , היהודים במצרים , א , עמ' , ( 275 ולא אל מקום מגוריהם בירושלים , כשם ששכונת המערביים ( שהתקיימה בסמוך לכותל המערבי עד מלחמת ששת הימים ) כונתה על שם אח מוצאם של תושביה . 14 פוזננסקי , לראשית התישבות הקראים , עמ' , 96 פקפק בקיאותו של פייטן זה . חכמים שונים הזכירו , ששורה זו מובאת גם על ידי הפרשן הקראי הירושלמי יפת בן עלי , בפירושו לאיכה . אולם נראה שכולם נמשכו אחרי טעותו של ש' מונק s . Munk , 'Notice sur ) , ( asiatique , 4 cme serie , XV [ 1850 ] , p . 310 , n . 3 Abou'l-Walid Merwan ibn Djana'h' , Journal שייחס את כתב היד של פירוש סלמון בן ירוחים לאיכה ( פאריס , הספרייה הלאומית , ; Heb . 295 מונק עצמו הביאו מקאהיר לפאריס ) ליפת בן עלי . בקטלוג של הספרייה הנזכרת , שהוכן על ידי צוטנברג בפיקוחו של מונק , כבר תוקן הדבר . על כתב יד זה עצמו מבוססת המהדורה הנדפסת של פירוש סלמון לאיכה א , ראה : ... von S . Feuerstein , Krakow 1898 Salmon ben Jerucham zu den Klageliedern , ed . Der Commentar des Karaers במבוא , עמ' , 11 ושם בהערות הפניות לדברי פינסקר וגייגר , שתיקנו את טעותו של מונק ; יתר על כן , בפירושו ליהושע יח כח , שהוא המקום היחיד במקרא שבו נזכרת 'צלע האלף , ' אומר יפת בן עלי ( כתב יד המוזיאון הבריטי , , Or . 2404 מס' 277 בקטלוג כתבי היד העבריים , דף 265 א : ( 'ואעלם אן צלע הו אסם מוצע לאן > לו < לם נעד הדה ארבע מדן לם יכרג עדדהא יד אולהא גבעון והרמה וכדאך קאל בצלע ארץ בנימין פקד דל עלי אן צלע אסם מוצע בראסה . ' ותרגומו : 'דע שצלע הוא שם מקום . משום שאם לא נחשוב את אלה [ כלומר ' צלע האלף והיבוסי היא ירושלם [ ' לארבע ערים , לא יעלה מספרן לארבע עשרה [ ככתוב בהמשך הפסוק , [ שהראשונות שבהן גבעון והרמה [ בפסוק כה . [ וכן נאמר 'בצלע px בנימין' [ הכוונה כנראה לשמואל ב כא יד : 'באח בניסן בצלע , ' מקום קבורת עצמות שאול ויהונתן , [ והרי ראיה שצלע שם מקום לעצמו . ' ובכן , לדעת יפת אפילו צלע האל ף שמות שני מקומות הם , כל שכן שאינו מצרף להם את היבוסי כשם מקום אחד . לא ידוע לי על קיום כתב יד של פירוש יפת לאותו פסוק בשמואל , אלא אם כן הוא בכתב יד המצוי בברית המועצות . לשאלת יחס הכינוי 'צלע האלף' לטופוגראפיה המקראית עיין עוד : פראוור , השכונה היהודית , עמ' . 142 15 ראה : גיל , שכונות , הערה . 47 16 ראה דברי סהל בן מצליח בהקדמתו לספר המצוות שפרסם א"א הרכבי , מאסף נדחים , , 13 וינה תר"מ , עמ' , 202 הקורא לאחיו 'לבוא ולגור בארץ ה' ... ולעלות אל הר הזיתים נגד שער הקדים להביט בטמאתו ולקונן על שוממותו . ' לספרות נוספת

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר