פרק שישי הקראים

עמוד:163

פרק שישי הקראים חגי בן שמאי מראשית ההתיישבות אל קהילה ומרכז רוחני ראשית התיישבות הקראים בירושלים לוטה בערפל , גם מבחינת זמנה המדויק וגם מבחינת היקפה . על מועד התיישבותם ניתן ללמוד באופן כללי מדברי הקראי הירושלמי סלמון בן ירוחים ( אמצע המאה הי , ( ' בפירושו לתהלים סט , וכך גם לגבי הכרונולוגיה של הקראות הקדומה בכללה . ואלה דבריו : ואחר כך הופיעו אנשים ממזרח וממערב והוסיפו דבקות בדת ובחקירת [ התורה ] וידיעתה . ושמו מגמת פניהם לשבת בירושלים ועזבו רכושם וביתם ומאסו בעולם הזה והם נמצאים עתה בירושלים עד שיבואו בעקבותיהם השארית ... ואלה הם השושנים . סלמון מתאר את השלב הרביעי והאחרון בהתפתחות הקראות . את שלושת השלבים הקודמים קושר סלמון בשמותיהם של ענן ובנימין הנהאונדי , ובהתעמקות יתירה בלימוד התורה , בלי קשר לא ^ ישראל ולירושלים . שני מקורות קראיים הם שיש בהם כדי להעיד עדויות ישירות ומפורטות על זמנה של ראשית התיישבות הקראים בירושלים : חיבורי דניאל אלקומסי ורשימות הנשיאים . לענייננו חשובים במיוחד שניים מבין שרידי החיבורים או החיבורים השלמים , שייחסו חכמים לדניאל אלקומסי : ( א ) איגרתו אל ארצות הגולה , שבה קרא לאחיו הקראים לעלות לירושלים , להתאבל בה על חורבנה ולחלות את פני ה , ' כדי שישוב וירחם על עמו ויושיעם . מגמה זו של דברי דניאל the Karaite on the BookofPsalms , chapters 42-72 , The Arabic Commentary of Salmon ben Yeruham 1 , ed . L . Marwick , Philadelphia 1956 עמ' , 98 שורות 13-9 ( התרגום שלי . ( קטע זה תורגם כבר על ידי ש' פינסקר , ליקוטי קדמוניות , א , וויען תר"ך , עמ' כב ; וראה : מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' , 4 הערה 2 . 3 וקצת תימה שאין סלמון מזכיר את שמו של דניאל אלקומסי בקשר לשלב הרביעי . אולי אפשר לתלות זאת באישיותו השנויה במחלוקת של אלקומסי , וראה : 3 paedia Judaica , V , Jerusalem 1971 , cols . 1292-1293 'Daniel ben Moses Al-QumisP , Encyclo- האיגרת לא נשתמרה בשלימותה , והיא פורסמה על ידי י' מאן , ראה : מאן , חיבורי קראי , עמ' ; 291-273 ושם , עמ' , 273-257 מבוא מקיף . ראה גם מאן , מקורות ומחקרים , ב , עמ' . 5 האיגרת כוללת עניינים רבים , בתחום ההלכה ובתחום עיקרי האמונה , שאינם

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר