פרק חמישי היישוב היהודי

עמוד:157

ההכנסה העיקרי של העזרה לירושלים היו ההקדשים , שמלכתחילה נועדו לצורך זה . בפסטאט — שממנה בא עיקר המידע העומד לרשותנו — היה בית דירות שלם שהקדישוהו לתכלית זו , כלומר לשם סיוע לעניי ירושלים . 34 ככל הנראה היו קיימים הקדשים דומים גם במקומות רבים אחרים , שבהם ישבו יהודים . יש בידינו מידע על דרך העברתם של כספי נדרים , תרומות והכנסות מהקדשים מן התפוצות לירושלים , בשנת 1020 בקירוב . הדבר נעשה אמצעות הסוחרים היהודים , שניהלו את סחר הים התיכון . מכתבם של יוסף ונסים בני ברכיה אל אחד הבולטים שבין סוחרי התקופה , יוסף בן יעקב אבן עוכל , כלל הוראות בדבר העברות מעין אלה , במסגרת הוראות שונות אחרות בענייני מסחר וכספים . משה בן יצחק בן נסים אלעאבד , סוחר מגרבי , כותב אל אסמאעיל בן ברהון אלתאהרתי , בדבר מכירתם של עשרים ושניים ךטל משי ומחצה , שההכנסה מהם היתה לדבריו ס"ד דינר בדיוק . מסכום זה יש לנכות לישיבת ארץ ישראל ( מתיבת אלשאם ) נ"ח דינר . דוגמה אחרת הוא מכתב שנשלח מן הישיבה , אולי בשנת . 1025 במכתב , שככל הנראה שוגר אל אפרים בן שמריה בפסטאט , היתה בקשה כי ישלח את רשימת התורמים ואת הפרטים על ההכנסה שנועדה לעניי ירושלים מבניין ההקדש : ואנו מייחלים לבוא מכתב החבר באשר עשה וכל אשר נעשה ואשר היא הנדבה ובשם מי הונדבה , למען נחדש ברכתו וברכותם ונרבה בתפילותם ... ואם יראה החבר להודיענו עסקי השכירות אשר לדירה הנוחקת ( בוודאי משורש חקק ) בשכירות עניינו , כי עינימו תלויות ואין לאל ידם " ... לפני פטירתו של הגאון js 12 . 44 v . ( שהדפיס מאן , היהודים , ב , עמ' ; 362 הקטע נכתב בימי הגאון דניאל בן עזריה ( בערך בשנת . ( 1055 יש עוד כתבי גניזה שמהם אפשר ללמוד על מעורבותה של ישיבת ירושלים בענייני השחיטה בקהילות , ואף ניתן ללמוד שהיה לה חצי ההכנסות . 34 ראה : גיל , תעודות , עמ' ; 109 התעודות מס' , 36 , 32 , 31 , 6 כולן מן המחצית הראשונה של המאה הי"א . , Bodl . MS Heb . d 65 , f . 9 35 שורות , 22-19 שהדפיס ש' אסף , 'מכתבים מקירואן ומאלכסנדריה לר' יוסף אבן עוכל , ' תרביץ , כ ( תש"י ; ספר היובל לי"נ אפשטיין , ( עמ' 179 ואילך . אמנם מתוך מאתיים דינרים רק עשרה הם 'ללשאמיך ( אנשי שאם , ישיבת ארץ ישראל , ( והיתר 'ללעראקי' ( לראש הישיבה הבבלי , כנראה רב האיי גאון . ( יש לזכור שסוחרים מגרבים אלה היו בבלים ופרסים במוצאם , כאמור לעיל . ; 2-1 rvrntt > ,: ! " : ? , ULC Or 1081 J 24 36 השווה גויטיין , ספר יובל לבארון ( לעיל , הערה , ( 15 עמ' ; 512 הנ"ל , חברה , עמ' . 223 37 כתב יד , Dropsic מס' ; 392 ראה תיאורו אצל גויטיין , חברה , ב , עמ' . 415-414 יש לקרוא כנראה בקטע שלמעלה : 'באשר עשה ; ' השווה כתב יד מאוסף פירקוביץ' ב ( לעיל , הערה , ( 4 עמ' , 80 שורה : 36 'עשו ועושו ; ובמדרש : והיה מעשה הצדקה שלום ועבודת הצדקה , וגו . '' רצונו לומר : תרמו מכספכם ואספו גם מאחרים , על פי המדרש לישעיהו לב יז ; ראה : בבלי , בבא בתרא ט ע"א : 'א"ר אלעזר גדול המעשה יותר מן העושה , שנאמר "והיה מעשה הצדקה" ' וכו' ; ראה גם ילקוט שמעוני לישעיהו , שם ( סי' תלז , ( ובעוד מקומות . ראיה לדברי אלה : , TS 8 . 3 שורה , 15 שנדפס אצל מאן , מקורות ומחקרים , א , עמ' 342-340 ( מכתב מנתן בן אברהם , כנראה מפסטאט , אל מבורך בן דויד בקיךואן : ( 'אבל אשרי הזוכים עמך והעושים ומעשים , כי מצוה גדולה עשו . ' לעתים קרובות היו נשלחים עם הכספים מפסטאט גם תרומות והכנסות מקהילות אחרות שבמצרים . ראה למשל : , Heb . c 28 , f . 8 Bodi . MS . שורות 10-7 ( משנת , ( 1025 שנדפס על ידי מאן , היהודים , ב , עמ' , 135-134 מכתבו של הגאון שלמה בן יהודה אל אברהם בן סהלאן , מנהיג עדת הבבליים בפסטאט ... ' -. ונכתב בכך = ] על כך ] מכתב אל צוען = ] פסטאט ] ומכתב אל הקהילות לאשר כוחם , ENA NS 1 , f . 75 . ' . .. מכתב כתוב ערבית מעלי הכהן בן יחזקאל , תאריכו 14 במאי , 1059 יש בו תיאור המצוקה בירושלים : ... ' הודעתיך כבר מה רב העוני בעירנו במשך כל הזמנים וביתר שאת בזמן הזה , מפני שפסקו לבוא אליה הסוחרים משאר המקומות . ' להל ן מתואר נטל המסים , והכותב שואל : ... ' מה יעשה אפוא האיש העני המתגורר בעיר ועינו יוצאת אל דרהם או חבה שיזדמנו לו ויוכל לנשום קצת לרווחה . ' ? הכותב מתמרמר מאוד על כך שבמשך שש

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר