פרק חמישי היישוב היהודי

עמוד:137

באו לירושלים מייד אחרי הכיבוש המוסלמי 'ערבו על נפשם , ' כלומר התחייבו לדאוג לניקיון ולשמירה : 'לחזות אשפתותיה לנקות ביבותיה . ' ... לפי המקורות המוסלמים היו היהודים אחראים לניקיון תחום הר הבית בלבד . לדבריהם היו למסגד אלאקצא עשרה שמשים יהודים , ואחר כך עשרים . הם היו פטורים ממס הגולגולת והיו ממונים על עבודות הניקיון , עד אשר הח'ליפה עמר בן עבד אלעזיז ( 720-717 ) החליפם בעבדים של 5 התעודה שהדפיס אסף ( לעיל , בהערה הקודמת , ( ע"א , שורות ; 9-1 כמובן , אפשר שהכרוניקה היהודית וכן מכתב הישיבה שאבו מן הנאמר במקורות המוסלמים , כשם שייתכן שהמסורת המוסלמית הושפעה מידיעות שרווחו בין היהודים . ראה במכתב הישיבה ( בהערה הקודמת , ( עמ' , 79 שורה . 34 אין להסיק ממקורות אלה שהיו יהודים בשורות הצבא המוסלמי , כסברתו של ב"צ דינור , ישראל בגולה , א , , 1 תל אביב [ תשי"ח , [ עמ' , 22 הערה , 22 וכפי שכבר השיב לו אסף , מקורות , עמ' ; 17 גם Hagarism , Cambridge 1977 , p . 156 , n . 29 p . Crone and M . Cook , מגזימים , כשהם רואים כאן הוכחה לשיתוף פעולה כללי מוסלמי-יהודי . vop מכרוניקה בערבית יהודית שנמצאה בגניזת קאהיר והמתארת את חידוש היישוב היהודי בירושלים בימי הח'ליפה עמר כן אלח'טאב ספריית האוניברסיטה בקיימברידג' T-S Ar . 6 . 1

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר