פרק רביעי קהילות הנוצרים בעיר

עמוד:121

בשניים מאותם מבנים . נזירות , שלא כנזירים , היו משוחררות מעול הג'זיה , ומטעם זה הועברו לבעלותן ולהחזקתן מבנים שהיו שייכים בעבר לנזירים . המס הביא כמובן להפחתה במספר הנזירים , אולם לא היתה לו כל השפעה על מספר הנזירות . הירידה במספר המנזרים הגיאורגיים נגרמה איפוא גם כתוצאה של לחץ מכוון מטעם השלטונות . אך למרות הירידה המספרית , לא ניתן לדבר על היעלמות הגיאורגים מירושלים , ובראשית המאה הט' אנו מוצאים בין ההךמיטים שעל הר הזיתים גם נזירים ונזירות גיאורגיים , הניכרים בלשונם הגיאורגית . הם היו גם בכנסיות ובמנזרים של ירושלים . במנזר סבס הם היו קהילה נפרדת , בצד הקהילה הסורית והקהילה היוונית , והיו להם ? ריור משלהם וכנסייה נבדלת . רק ביום א' התכנסו שלוש הקהילות לפולחן משותף . כתבי יד גיאורגיים , שהועתקו באותו מנזר בידי נזירים גיאורגיים , בין אמצע המאה הט' לבין אמצע המאה הי"א , מעידים בבירור על רציפותה של הנוכחות הגיאורגית במקום . ' כתבי יד אף מעידים על מציאותם של נזירים גיאורגיים העוסקים בהעתקת ספרים במנזר חאריטון במאה הי' ובמאה הי"א , 102 וכך אף בגת שמנים "" ובגולגותא 104 באמצע המאה הי"א . במאה הי"א התחזקה הקהילה הגיאורגית בירושלים , ומכאן ואילך התמקדה הנוכחות הגיאורגית בעיקר במנזר הצלב . היה זה מנזר חדש , תופעה יוצאת דופן למדי בירושלים בתקופת השלטון המוסלמי , שיש להסבירה , ככל הנראה , בחופש הבנייה היחסי שנתאפשר לנוצרים בשנות השלושים של המאה הי"א , הודות להגברת השפעתה של קונסטנטינופול באיזור . המנזר נבנה בידי גאורגי פרוכוךי , ( Giorgi Prochore ) שהגיע ארצה מהר אתוס , שהה תקופה מסוימת במנזר סבס , והחל בבניית מנזר הצלב בשנת 1038 או אף קודם לכן . בשנת 1042 כבר היתה הבנייה בשלב מתקדם למדי , אולם בשנת 1056 עדיין לא הושלמה סופית . בשנה זו ביקר במקום הצליין הגיאורגי גאו רגי מטצ'מיךלי , ( Giorgi Mt'ac'mideii ) והוא נתבקש לסייע למנזר , בין היתר על ידי משלוח ספרים מתרגומיו ( אלה הגיעו למנזר רק לאחר מותו של גאורגי פרוכוךי בשנת . ( 1066 אץ ספק שהמנזר משך אליו נזירים גיאורגיים ממנזרי ירושלים והסביבה , בעיקר ממנזר סבס , ובתקופות מסוימות נמצאו בו 100 האשה היתה משוחררת מהג'זיה . אף הנזירים היו פטורים ממס זה בתחילה , וההלכה המוסלמית חלוקה בשאלה זו . בפעם הראשונה הוטל מס הג'זיה על נזירים בידי עבד אלמלכ בן מרואן . ( 705-685 ) עבד אל עזיז מושל מצרים ( 705-685 ) קיים מפקד של נזירים , והטיל עליהם ג'זיה בגובה דינאר , אולם בנו , הח'ליפה האמיי עמר השני , ( 720-717 ) העלה את המס לשני דינארים , וזה שיעור גבוה למדי . ראה : Fattal ( לעיל , הערה , ( 64 עמ' . 271-270 , 864 nWJD , Sinai Ms . Georg . 32-57-33 ( Garitte 1956 ) 101 והוא גם כתב היד הגיאורגי המתוארך המוקדם ביותר הידוע לנו ; , Sinai Ms . Georg . 36 ( Garitte 1956 ) משנת ; 965 , sinai Ms . Georg . 38 ( Garitte 1956 ) משנת ; Lxxx [ 1967 ] , pp . 75-119 ) Ephrem sur Jonas en georgien ' , Le Museon , Sinai Ms . Georg . 97 ( G . Garitte , 'Le Sermon de s . ; 979 ( וכן הנ"ל , במאמרו המצוטט לעיל , הערה , ( 89 מהמאה הי - ' י"א ; BL Ms . Georg . 145 ( J . O . Wardrop , . 4 c < 7 / a / 0 £ i /
יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר