פרק רביעי קהילות הנוצרים בעיר

עמוד:120

מקורית בערבית , ועדיין שמרו את שפות הפולחן המקוריות ? הסורית בכנסייה הנסטוריאנית ובכנסייה היעקוביטית , והקופטית בכנסייה הקופטית . הגיאורגים לקהילה היוונית אורתודוכסית בירושלים משתייכים גם הגיאורגים , ונוכחותם בירושלים ובסביבתה מתועדת למן המאה הה . ' המפורסם מכולם היה פטרוס האיברי , שנטש את העיר וייסד מנזר בין עזה למיומה . ( Maiuma ) מנזר זה היה למרכז מונופיסיטי חשוב עד לראשית המאה הו . ' מנזרים גיאורגיים אחרים נמצאו בעיר ובסביבתה , כגון 'מנזר הלזים במדבר ירושלים , ' ששופץ בידי יוסטיניאנוס ( על פי עדותו של פרוקופיוס . למן המאה הד החזיקו הגיאורגים , הן בגיאורגיה והן בירושלים , בדעות אורתודוכסיות , ומשום כך לא יצרו לעצמם בירושלים מסגרת ארגונית נפרדת אלא השתייכו לקהילה היוונית אורתודוכסית . עם זאת , נבדלו בבירור מהיוונים אורתודוכסים האחרים , בלשונם , בקשריהם החזקים עם מולדתם ועם מנזרים גיאורגיים בתפוצה הנוצרית ( כגון באנטיוכיה ובהר אתוס , ([ Athos ] ובעיקר בתודעת ייחוד , שליכדה אותם יחדיו ביחסם אל הנוצרים האחרים . תודעה זו משתקפת היטב בקולופון המזכיר כריכה של כתב יד גיאורגי בשנת . 981 כאותו קולופון מבקשים נזירים גיאורגיים , שעקרו מירושלים להר סיני , רחמי האל עליהם , 'על כל הנזירים ועל כל הנוצרים , ויותר מכולם על כל האיברים . ' בעקבות הכיבוש המוסלמי נטשו המנזרים הגיאורגיים בעיר ונתפסו בידי מוסלמים . מקור ארמני הקודם למאה הי"א " , מזכיר עשרה מנזרים גיאורגיים בירושלים , אולם רק אחד מהם עדיין מוחזק בידי כוהן גיאורגי , שלושה מוחזקים 'במשותף' בידי גיאורגים ומוסלמים , ואילו ששת האחרים כבר מצויים בידי מוסלמים . אין בידינו לקבוע מה היו הסיבות הישירות שגרמו לתפיסת אותם מנזרים , אולם ייתכן כי העובדה ששלושה מנזרים מוחזקים 'במשותף , ' מרמזת על ירידה במספר הנזירים הגיאורגיים בירושלים , וכתוצאה ממנה נתפנו מבנים שונים והם נתפסו בידי מוסלמים . עובדה שנייה הראויה לתשומת לב היא מעמד הנשים . ידוע על נשים , ככל הנראה נזירות , המחזיקות 'במשותף' 95 הדגיש תופעה זו בלאו ( לעיל , הערה , ( 78 עמ' . 33-20 על תהליך ההסתערבות בקרב הנסטוריאנים והמונופיסיטים עיין : pp . 370-371 Arthur Voobus , ed . R . H . Fischer , Chicago 1977 , amidst their Muslim Compatriots ' , A Tribute to B . Spuler , 'Syrian Christians 96 האיןרים ( iberi ) ישבו בשטחים שמדרום להרי הקוקז , בין הים השחור לים הכספי , צפונית מזרחית לארמניה , הזהים בערך לגרוזיה המודרנית . 97 הלזים ( Lazi ) ישבו באיזורי החוף המערביים של הים השחור , בספר המזרחי של גיא 1 רגיה . . f 7 nb ] ( = Ms . Georg . 32-57-33 ) litte ' raires du Mont Sinai , London 1956 , p . 96 G . Garitte , Catalogue des manuscrits ge ' orgiens 98 [ Garitte 1956 99 החיבור 'על המנזרים שנבנו בשם הגיאורגים בירושלים , בהתאם לנלמד [ ממכתבו ] של אנסטסיוס המבורך אל ואהראם מאמיקונאך , כלול באוסף שנתחבר לכל המאוחר בסוף המאה הי"א או בראשית המאה הי"ב . תרגום אנגלי ראה : C . J . F . Dowsett , bw 7 n 3 n 0 J ) as . xuranci , London 1961 , pp . J 84-J 85 The Historyof the Caucasian Albanians by Movses רשימה זו הכיר את רשימת המנזרים הארמנים בירושלים המיוחסת לאנסטס וךד ? ט , כפי שמלמדים תוכנה של הרשימה הגיאורגית ואף כותרתה , אולם אין לראות בה בשום פנים מבחר מקוטע , שהוצא מהרשימה הארמנית , כדרך שסבור . LXXXII ( 1969 ) , p . 286 ries in Seventh Century Jerusalem ' , Le Muse ' on , 'Anastas Vardapet ' s List of Armenian Monaste- A . K . Sanjian , יש ברשימה הגיאורגית מספר ניכר של פרטים חשובים , שאינם מצויים ברשימה הארמנית , והם מעידים אפוא על מקור עצמאי , שעובד תוך אינטרפולאציה של פרטים מן הרשימה הארמנית . הרשימות טרם נחקרו כהלכה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר