פרק שלישי השלטונות והאוכלוסייה המקומית

עמוד:84

והוליד בנים , נעשה כתושבי ירושלים ושילם 'המס כגדול , שהוא זהוב ורביע . ' נמצאנו למדים שה'גדולים , ' כלומר בעלי היכולת , שילמו בירושלים דינר ורבע ( סכום נמוך בהשוואה לארבעת הדינרים שנדרשו לשלם העשירים במקומות אחרים . ( ראוי לציין עדות לכאורה , שמס גלובאלי הוטל גם על הנוצרים , בתיאור לאטיני של המקומות הקדושים לנצרות כארץ ישראל , שנכתב כנראה בתחילת המאה הטי , מציינים שהתשלום השנתי של העדה לערבים ( ad Sarracenos ) הוא חמש מאות ושמונים דינרים , ( soiidi ) מלבד תשלום לאנשי הממשל , ( in ministris Sarracenorum ) סכום שגובהו לא נשתמר בתעודה . התשלום השנתי של העדה היהודית 'קנה' גם את זכותם של העולים לרגל היהודים לבוא אל העיר . הכניסה לעיר כלשהי היתה כרוכה ככל הנראה בתשלום מס , אם מדובר היה בד'מי . ידוע לנו על מס מעין זה באלכסנדריה , על פי מכתב מן הגניזה , שכתב יוסף הכהן , דיין אלכסנדריה , אל אפרים בן שמריה בפסטאט , בשנת . 1026 היה זה מס של שניים וחצי דינרים לאיש ו 'שקלנו לבעל השער שלהים ( תרגום עברי של המונח הערבי ת'ער , והשתמשו בו במשמעות של נמל ) שני זהובים וחצי . ' אף ידוע לנו כי עולים לרגל נוצרים נתבעו לשלם בכניסה לירושלים = ) aureus דינר . ( שלמה בן יהודה מסביר במכתבו שהסכום הקבוע ששילמו יהודי ירושלים נועד להבטיח בין השאר שהמוסלמים לא "טפלו אל העולים לרגל , וכן שיהודי ירושלים , יחד עם העולים לרגל , יהיו רשאים להקיף את שערי הר הבית , להתפלל על ידם , ולהתפלל — אף בקול רם ! — על הר הזיתים : ... ומשאת שליטים וחוקים קבועים לכחוריה , למען לא יזיקו הבאים אליה מכל בית יש' = ) ישראל ) לרצות אבניה ולחונן עפרותיה , ולסובב שערי המקדש ולהתפלל עליהם בקול רם בקדוש וברוך = ) קדושה וברכו ) ובעלותם אל הר הזיתים בשיר ובעמדם עליו בימי החגים מול היכל ה , ' מקום שכינת עזו והדום רגליו , ואין דובר דבר " ... ענייני המס מוזכרים לעתים קרובות במכתבים שנשלחו מן הישיבה , שנועדו בדרך כלל להמריץ את הנמען להשתדל ולסייע לאנשי ירושלים שלא היו מסוגלים לשאת בנטל , או לגייס סיוע בעבורם . כמה מכתבים של שלמה בן יהודה עניינם הדיוקני , האמור להגיע מפסטאט כדי לסייע בתשלום המס . פניות מעין אלה הלכו ותכפו בזמנים שבהם הטילו על יהודי ירושלים מסים מיוחדים נוספים . לעתים קרובות נקרא המס 'עונש , ' ובערבית של כתבי הגניזה : גר אמה , ( vtrt ) שמשמעותו חוב וגם קנס . הטלת מס נוסף נזכרת במכתבו של שלמה הכהן כן יהוסף , באביב שנת 1 1025 ... ויערוב החי למת והעריבו היושב לנס עד אשר מילאו העונש ומאחר כן נתנו מס שיני . ואילו ראיתם מי שפרע כל הדמים האלה הייתם תמיהים ועליהם נוהים ואומרים : המאלה העניים יצא העונש הגדול הזה ? 10 ראה : is NS J 172 ע"א , שורות 9 ואילך . מס הנוצרים : 11 IlineraHierosolymitana , Geneve 1877-1880 , p . 305 T . Tobler— A . Molinier . 'De casis Dei' , ראה 7 S 24 . 29 .- שורות 29 ואילך ; הדפיסו Textsand Studies inJewish Historyand Liieraime , J . Mann , ; 1 , Cincinnati 1931 , pp . 367-370 השווה גויטיין , חברה , א , עמ' 62 ואילך . זהוב = דינר ; הכניסה לירושלים : וילהלם מצור , Histonae , /?// c Occ . 1 , p . 30 וראה ג . De prima inst ., RHC . Occ . V , p . 402 : 0 ראה : 13 rim « 7 , TS 13 J 11 , f . 5 ואילך ; נדפס אצל מאן , היהודים , ב , עמ' , 186 ונוסח דומהגםב נ , 33 . f . 6 TS 13 שותת , 10-9 מכתב אל אפרים בן שמריה : .: . כי נשארו כה פליטה מעט מהרבה [ ועליהם לשלם החוקים ] הקבועים למושלי העיר ובחוריה למען לא ינזקו בית ישראל ... בעלותם ובבואם בסובבם על שערי [ המקדש ] בקדוש וברוך ובעלותם אל הר [ הזיתים . ' . .. [

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר