פרק שני המערך הפיסי

עמוד:75

שהכנסייה הידועה כיום בשם 'דומינוס פלביט' ' ( Dominus Flevit ) היא הכנסייה שנבנתה לאחר הכיבוש הפרסי . והיא אשר נקראת בשם 'גת שמנים' במקורות מן התקופה המוסלמית הקדומה . " כנסייה המוזכרת בליטורגיה אך שייכותה העדתית לא ברורה , היא כנסיית מנס הקדוש . ( S . Menas ) היום היא ככל הנראה הקפלה בתוך הקאתדראלה הארמנית על שם יעקב הקדוש , אם כי הזיהוי לא ודאי לחלוטין . ידועה כנסייה נוספת , 9 רוקו ? יוס הקדוש , ( S . Procopius ) והיא היתה כנראה בפסגת גבעת אבו תור ( גבעת חנניה דהיום . ( שלוש כנסיות המוזכרות בליטורגיה היו במרחק מה מן העיר . האחת הלןתיסמה , ( Cathisma ) שאליה אף היה מצורף מנזר , נתגלתה בחפירות רמת רחל . היא נהרסה ולא נתקיימה עוד ככנסייה , אך עולי רגל , בדרכם לבית לחם , נהגו לפקוד את המקום ולציין את חורבותיה . - ' כנסיית המצלבה היא ' כנסיית הצלב הקדוש' ( Sta Crux ) לפי המקורות , נוסדה בסיומה של התקופה הנידונה , במאה הי"א . היא מוזכרת בליטורגיה בת הזמן . האב דניאל שביקר בירושלים זמן קצר אחרי הכיבוש הצלבני מציין שהמבנה נחרב על ידי המוסלמים " . הכנסייה השלישית היא כנסיית - ממילה ; Mamiiia ) T האב דניאל אף קורא לה ממילה הקדושה " , ( Hagia Mamiiia — ומקומה בבית הקברות ממילא דהיום . כבר בשנת 1897 כמעט שלא נותר ממנה דבר . 335 היא עמדה מעל ל'מערת האריה' המפורסמת . בפקודת הארון אלרשיד נהרסו בירושלים כנסיות רבות , הן הכנסיות היעקוביטיות שבירושלים . כנסיות אלה נבנו מחדש בזמנו של אלמאמון . המקור המספר לנו על חורבנן הוא מן המאה הי"ב , ולכן פרשה זו של הרס הכנסיות היעקוביטיות סתומה במידת מה . " 327 פירוש השם הוא 'אדוננו בכה , ' ולפי המסורת כאן בכה ישו על חורבנה העתיד של ירושלים ( לוקאס יט כט-מד . ( 328 לאפשרות סבוכה זו ראה תיאורו של ויליבלד אצל , Tobler-Moiinier , pp . 265-266 שם מפורטת עלייתו מכנסיית מרים למקום הכנסייה , וכן סיכומו של , Wilkinson עמ' . 158-157 ראה גם ; 328-336 , 407-409 ; Le Strange , p . 209 7 / V , pp . 301-327 , לפי זה ברור , כי לונסן ואבל לא היה ידוע מקום הדומינוס ? לביט בתקופה הנידונה , שכן הם מזכירים את המקום רק מן המאה הי"ג ואילך . וראה : . Milik . A / 0 / es ? . pp . 550-555 הערתו של וילקינסון על דעה זו ראה : f / nobfi Travels , London 1971 , p . 53 J . Wilkinson . יאה סיכום מצויין אצל לימור ( לעיל , הערה , ( 308 עמ' 329 . 36-34 ראה : , Milik . Notes , p . 362 וסיכום העניין גם מן ההיבט הארכיאולוגי , אצל צפריר , ציון , עמ' 330 . 87-83 ראה : מיליק , שם , עמ' .. // v , pp . 866-868 1569 הממצא באתר הוא ביזאנטי וצלבני ; נראה שהמקורות מן התקופה הצלבנית וכן השם הערבי שלה — מרקיבוס סירוס של פרוקופיוס — מאשרים את הזיהוי הזה , וראה : Wilkinson . p . 162 season , Roma 1964 , pp . 2-4 Aharoni , Excavations at Ramal Rahel . The 1959 Wilkinson . p . 103 : Milik , Notes . pp . 571-572 ; Y . "' . IN . pp . 942-943 332 Milik , Topographie , p . 182 ; Milik , Notes , pp . 568- 1889 , ch . LVIII B . Khitrowo , Itine ' raires russes en Orient , Geneve 333 569 ; Wilkinson , p . 162 Lie ' vin de Hamme , Guide-indicatew des Sanctu- 335 partie . Jerusalem 1897 , p . 248 aires el Lieux historiques de la Terre Sainte , 2 me nvn 336 קשור באגדה הקיימת בקרב הנוצרים עוד מזמן הכיבוש הפרסי של שנת , 614 לפיה אסף אריה את עצמות קורבנות הכיבוש , הביאן למערה הנמצאת כמקום ואף שמר עליהן . מסורת זו מצאה לה מקום גם ביהדות ( מספר עליה תלמיד הרמב"ן במאה הי"ג . ראה י אי יערי , מסעות ארץ ישראל , רמת גן , 1976 עמ' Ancient Churches , p . 19 ; JN , p . 938 337 . ( 87

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר