פרק שני המערך הפיסי

עמוד:74

כנסייה נוספת על הר הזיתים היא כנסיית מרים , או כפי שהיא מופיעה בלוחות ליטורגיים י כנ סיית מרים ומרתה , ( Sta Maria , sta Martha ) אחיותיו של לזרוס הקדוש . מקומה מצוין : 'חמש מאות צעדים מערבה מהלזךאוך ( דהיינו 740 מטר בערך מערבית לקבר אלעזר בבית עניה 319 , ( אלא שלא ידוע בדיוק מקומה . אף לא ידוע מקומו של מנזר פטרוס ופאולוס בביזאנטיום . ( Sancti Petri et Sancti Pauli in Bisanteo Monasterium ) לרשימת המבנים שבקוממוךטוריום משנת 808 אפשר להוסיף עוד מבנים , הנזכרים בלוחות הליטורגיים השונים כמקומות מועד . לרשימת הכנסיות שכבר הוזכרו , אשר נתקיימו בתקופה הנידונה , ניתן להוסיף עוד מספר רב של מבנים . כך עולה למשל מרשימה ארמנית של שבעים מבני כנסייה השייכים לעדה זו , אשר נשלחה לארמניה בזמן שלטונם של הנסיכים הארמנים טרךטוס ( Tardatus ) וגתוריוס המאייר . ( illuminator ) קשה לזהות את רוב המבנים המוזכרים ברשימה זו , אבל יש לזכור , כי היתה לארמנים שליטת מה בכנסיות החשובות של ירושלים . נוסיף כאן את המנזרים בני התקופה , הנזכרים גם במקורות אחרים , אשר ניתן לאתר אותם בדיוק . בריכת השילוח וכנסייתה 322 מוכרות מן החפירות הארכיאולוגיות 323 באפיק הטירופיאון ליד בריכת השילוח . הכנסייה התקיימה בחלק מן התקופה המוסלמית הקדומה , ואולי אף לאורך כל התקופה . בחזית כנסיית הקבר היו מספר קפלות , וגם בהן התקיימו טקסי אזכרה : קפלה על שם מרים אם האדון , ( Theotokos ) קפלת מיכאל הקדוש , ( S . Michael ) וקפלת תאודורה הקדושה , ( Sta Theodora ) שהיו קוראים לה גם סרגיוס הקדוש או אופמיה הקדושה 125 . ( Sta Euphemia ) המבנים קיימים עד היום . הקפלות נבנו בזמן שחזור כנסיית הקבר על ידי הקיסר מונומכוס במאה הי"א . כנסיית גת שמנים ידועה הן מן הקוממוךטוריום והן מן הרשימות הליטורגיות השונות . בכנסייה היו שני אתרים : מקום הבגידה , דהיינו המערה , ומקום התפילה . המערה נבדקה לאחרונה מחדש , ואפייה הכנסייתי בתקופה זו ברור . ' 1 כנסייה נוספת עמדה בסמוך , היא כנסיית הייסורים . מקובל שכנסייה זו עמדה במקום שבו נמצאת היום 'כנסיית כל העמים' בגת שמנים . היא נהרסה כבר בשנת , 614 בפלישה הפרסית . מאוחר יותר נבנתה הכנסייה במעלה ההר , והיא שימשה כנראה עד התקופה הצלבנית . אפשרי הדבר הק ? לה של סנט אנדראס אינה מוזכרת כלל אצל אבל . 319 ראה : 320 Wilkinson , p . 167 -, MWik , No 1 es , pp . 565-566 ראה ו ו ילקינסון , שם 399 , n . 2 Milik , Notes , p . 564 ; JN . p . < מציע , שהמנזר היה קרוב לכנסיית אלאונה . ( Eleona ) המנזר מוזכר גם בקוממוךטוךיום , ראה Tobler-Molinier , p . 302-. "' ראה לעיל , הערה . 295 Wilkinson , p . 171 ; Milik . Notes . p . 364 ; Milik , 322 323 Topographie , pp . 180-182 ראה לאחרונה סיכום של וילקינסון . miDD Dan Siloam \ z . ew 1 flf , x ( 1973 ) . pp . 116-126 The Pool of ! בכנסייה זו טיפלו גם ונסן , מבחינה ארכיאולוגית , ואבל מן הצד ההיסטורי . ראה : . IN , pp . 860-864 . Milik , Notes , p . 364 324 אך ראה גם בליס ודיקי ( לעיל , הערה , ( 63 עמ' . 200-194 עצם הזכרת האתר בטכסט של מיליק ( המאה הי ( ' דיה לציין אתר מקודש במקום . י נ י ; Milik , Notes , pp . 359-361 ראה גם 161 Wilkinson , p . D KVnnV . Ulivi , Jerusalem 1965 , pp . 3-74 Corbo , Ricerche Archeologiche al Monte degli Wilkinson , p . 157 ; Milik , Notes . p . 550 ; V . C . 326 בני התקופה הערבית יש לייחס מספר קברים . על כמה מהם אף נתגלו כתובות כערבית , רקררבר מסכם את השימוש בקברים : 'ישלייחס את הנקרופוליסלתקופה הביזאנטית , החל ממאות ה - ' ו , ' עם שימוש ארוך במשך התקופה הצלבנית' ( שם , עמ' . ( 20

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר