פרק שני המערך הפיסי

עמוד:59

בשנת 1033 אירעה רעידת אדמה , אשר פגעה בהר הבית ובסביבתו , ובעקבותיה נעשו שיפוצים אף בחומות הר הבית . 219 במסגרת שיפוצים אלה חלו כנראה שינויים במיקום אתרים בהר הבית ושונו כינוייהם , ולכן אנו נתקלים בקשיים רבים כזיהוי , למרות שהמקומות בהר הבית מוזכרים הרבה בספרות של התקופה המוסלמית הקדומה . כן המצב אף בנוגע לשערי הר הבית . " קושי נוסף נעוץ בכך שהמקורות היהודיים העניקו שמות שונים לשערים , "' ומעטים הם הזיהויים הבטוחים של שמות שערי הר הבית . מצויים בידינו ארבעה מקורות מוסלמיים ( אבן אלפקיה , אבן עבד רבה , מקדסי , נאצר ח'סרו ) ושני מקורות יהודיים ( מדריך ירושלים וכן קטע גניזה [ להלן , הערה , ([ 226 שבהם עלינו להסתייע בזיהוי שעריו של הר הבית ( במקורות נוצריים בני התקופה אין תיאורים מפורטים של הר הבית וסביבתו . ( בדיקת המקורות מראה , שלא ניתן לדעת את סדרם של כל שערי הר הבית ואת מיקומם , וידיעותינו מצטמצמות לחלק מן השערים בלבד . י 22 שער דויד הוא שער השלשלת דהיום . 224 קשת וילסון שוקמה בתקופה המוסלמית הקדומה , כאמור לעיל , וברור שעל גבי הקשת עברה דרך , שהובילה דרך שער השלשלת דהיום . ככל הנראה היה שער זה היפה שבשערי הר הבית . השער מוזכר בכל ארבעת המקורות המוסלמיים וכן במקור היהודי הידוע בשם 'צלואת אלאבואב' ( אם אכן השערים הנמנים שם הם שעריו של הר הבית ולא שערי העיר כולה 226 . ( עדות למיקומו יש רק אצל נאצר ח'סרו , 227 האומר שכדי להגיע אליו אתה עובר בכאזאר ( שוק ) הנמצא במזרח העיר , וכי לשער עצמו שני פתחים הנפתחים לאולם ( שדרת עמודים . (? מלבד מבחינה ארכיטקטונית , דהיינו קיומה של עריסת ישו בתקופה המוסלמית הקדומה מעידה על קיומן של אורוות שלמה אף הן בתקופה הנידונה . 219 מזר , סקירה ראשונה , עמ' 220 . 164 ראה סיכום בטבלה של , Lc Strange עמ' , 189 וראה בדיון להלן , שמות זהים לשערים שונים ושמות שונים לאותו שער . 221 ראה גיל , שכונות היהודים , עמ' , 26 ובייחוד את הטבלה שבעמי , 27 אלא שהחלוקה שהוא מביא , לפי חומות הר הבית בצדדים השונים , דורשת עיון נוסף . 222 כדי להבטיח זיהוי נכון של שערי הר הבית , מן הראוי היה לברר אם מספרם ומקומם היה בתקופה המוסלמית הקדומה כפי שהוא היום . לשם כך אין להסתמך על תיאורי סופרים מאוחרים כמו סיוטי ( 1470 ) ומגייר אלדין , ( 1495 ) שכן הם לא הכירו את המציאות בתקופה המוסלמית הקדומה . הדוגמה הטובה ביותר לזיהוי לא נכון של שער מן התקופה הערבית על ידי סופר מן התקופה הממלוכית , הוא מיקומו של שער הנביא בימי נאצר ח'סרו ( ראה י נאצר ח'סרו , עמי , ( 85 ודברי מג'יר אלדין ( בהט , עמ' ( 207 על אותו שער עצמו , ואין זו הדוגמה היחידה . ראה לעניין זה . Le Strange , p . 181 הוא מביא דוגמאות נוספות , דרך משל שער המחילה , אותו הוא מזהה עם שער ברקלי , ואילו מאוחר יותר עבר השם לאחד משערי הר הבית הצפוניים . 22 ראה לעניין זה . Muqqadasi , p . 152 Le Strange , pp . I 80-18 I ; Tsaf ' rir , בשני מקומות אלו מציעים הכותבים , שיש סדר בספירת השערים אצל מקדסי , אך לא אצל אבן אלפקיה ואבן עבד רבה . ) ק . ( 173 Le strange , קביעת סדר השערים אצל מקדסי משער ההאשמים ועד שער דויד מסתמכת על זהות כין מצב השערים בימיו של מקדסי למצב היום , ולא בזמנו . כמו כן נראה שיש למקם את שער אלוליד בדרום הר הבית דווקא ( לעיל , הערה , ( 205 וראה גם : המבנים האומיים , עמ' 39 ואילך . סדר מניין השערים משתבש אפוא בחציה השני של הרשימה . Le Strange , pp . 180 . 188 224 5 " ראה בתיאורו של זייוול ף משנת 1102 לערך PPTS . ) , ( iv [ 1896 ] p . 40 שם מזוהה השער עם 'השער היפה' של מעשי השליחים ג א-י . 226 כתב היד TS K 27 2 a מן הגניזה שכקאהיר . השתמשתי כאן בצורתו כפי שפורסמה על ידי לאה נעמי גולדפלד , ינוסח תפילה של הבא בשערי ירושלים , ' הארץ , . 20 . 5 . 1972 כתב יד זה פורסם קודם בצורה חלקית אצל History . I . Cincinnati 1931 , p . 459 J . Mann , Texts and Studiesin Jewish 227 נאצר ח'סרו , עמ' . 73

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר