פרק שני המערך הפיסי

עמוד:51

מכנסיית הקבר הקדוש . מהמבנים שהיו שם מציין ויליאם לשכות לשימוש הנזירים . מקום לאירוח אנשי העיר שהגיעו לירושלים , ומנזר , שנקרא בשם מנזר הלאטינה Monasterium de Latina ) או . ( Latinorum כמו כן הכינו מקום לשהיית עולי רגל , ? ן ? לה לתפילה ואכסניה , ( Xenodochium ) שהאכילו בה את עולי הרגל העלובים בשאריות המזון שהוכנו בשביל הנזירים , הן במנזר הגברים והן במנזר הנשים . [; xr המבנים הללו היה יוחנן 'החסיד' ; loannes Eleymon ) או 'נותן הנדבות , ( ' פאטריארך אלכסנדריה בשנים . 619-610 אנשי אמלפי תמכו במנזרים ובאכסניה ושלחו להם תרומות . וכך מתאר זאת ויליאם מצויר ; ' והיה שם מנזר בעיר , שייך לאנשי אמלפי , שהיה נקרא , ועדיין נקרא היום מרים הלאטינית . לידו היו אכסניה עם בית תפילה צנוע לכבוד הפאטריארך המבורך של אלכסנדריה , יוחנן החסיד , ' וכן 'מנזר קטן לזכר החוטאת החסודה מרים המגדלית . ' בשל העדר ממצא קדם צלבני בחפירות שנעשו באיזור המזרחי של רובע המוריסתאן ובשל העובדה שמפעלי הבנייה של אנשי אמלפי לא כללו כנסייה , אלא בית תפילה בלבד , וכן מנזר ואכסניה , יש להסיק שאנשי אמלפי שיקמו במאה הי"א את מבני קרל הגדול , שנפגעו בימי חאכם , והשתמשו בהם ככל הנראה עד הכיבוש הסלג'וקי , אך הדבר לא היה במקום שעמדה מאוחר יותר כנסיית מריה לאטינה הצלבנית . לדעת מ' דה וו גיא הקימו אנשי אמלפי את המבנים שלהם בין שנת , 1014 מועד גמר רדיפות חאכם , לשנת , 1023 שבה אישר הח'ליפה בצו את הגנתו על המכנים הדתיים הפראנקיים בירושלים . ' גם למבנים של אנשי אמלפי המשיכו לקרוא בשם ה'לאטינה . ' נראה הדבר , שהאיזור המזרחי של רובע המוריסתאן המשיך לשמש במשך כל התקופה המוסלמית הקדומה כפורום , דהיינו שטח נרחב , פתוח , ששימש למסחר , למעט הקטע המזרחי ביותר , ששימש כנראה למגורים . במקום זה גילתה קניון שרידים של מספר בתים . ' בשעת הנחת היסודות לכנסיית הגואל הגרמנית , שברובע 146 147 WT , 1 : 10 ; xv 1 ll : 5 דעתו של כריה ( לעיל , הערה , ( 143 עמ' , 49 שונה במקצת . הוא מזכיר את התאריך 1080 כאפשרילמעשי האמלפיטנים בירושלים . כדאי אף להזכיר , שגם ההונגרים הקימו מנזרים בירושלים , בזמנו של המלך סטפן הקדוש , ( 1038-979 ) אלא שעל הללו לא ידוע דבר . ךלוויל ( להלן , הערה , ( 148 עמי , 12 מציע , שהבניות של האמלפיטנים היו לאחר מותו של חאכס , 1050 לערך . גם רילי סמית ניסה את כוחו בתיארוך מדוייק יותר של מעשי הבנייה של אנשי אמלפי I ; 21 K Kin rjrvj cnrrcn . 1967 in Jerusalem and Cyprus , c . 1050-1110 , London ] .. Riley-Smhh , The Knights ofSt . John , a ^ Vl ^ Mustansjrfrom 1036 to 1094 and , in particular the remain the reign of the Fatimid Cali ph ; 11- likely date for the foundation of St . Mary must The most : ( 37 ' n 2 ?) . years before 1070 בהמשך הוא מנסה לשחזר את תולדות מנזר מרים הלאטינית , ומציע , בנוסף לאמור לעיל , תאריך של אמצע המאה הי"א . מנזר נוסף , על שם מרים המגדלית , אשר הפך לדעתו לאחר מכן למנזר מרים הגדולה , נוסד בשנת 1080 לערך . מכל מקום יש נימוקים מסתברים להנחה שעם הכיבוש הצלבני כבר היו כל המבנים הללו הרוסים . ראה גם ; . ( 1967 ) . p . 311 . n . 85 Arab World Before the Crusades ' . tym //""? . 62 A . O . Citarella , 'The Relations of Amalfi with the גם הוא הסיק שאין אפשרות לדייק יותר בתאריך הבניות של אנשי אמלפי . ' 48 ראה לעיל , הערה . 137 סיכום טופוגראפי של איזור זה , השונה משלנו , מציע . Hospitallersin theHoly Land , London \ 91 \ , p . 12 E .. J . King , The Knights שם יש גם תיאור של הסיבות , שהביאו להעברת הפטרונות של הרובע מיוחנן 'החסיד' ליוחנן המטביל . יש לשים לב לעובדה שב JN , p . 646 מציע אבל באופן סתמי שהאכסניה של אנשי אמלפי נבנתה דווקא בחלק הדרומי של הפורום של אילןא , אך אין הוא מביא לכך שום נימוק בטכסט . כריה ( לעיל , הערה

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר