פרק שני המערך הפיסי

עמוד:45

וגם במזרח ההר ובדרומו נתגלו כתובות מעין אלה . '" כתובת אחת נתגלתה בשער הרחמים ואחרות נמצאו במעבר השער הכפול , הקרוב לאיזור הנידון ? אך נראה שהיהודים נהגו להסתופף סביב הר הבית כולו . מקטע הגניזה המתאר את התיישבות היהודים בדרום העיר ( ראה לעיל ) ניתן אף לקבוע , ששוק הבשר של העיר , הידוע במקומו באיזור הפינה הדרום מערבית של הר הבית בתקופה הצלבנית , התקיים כבר בתקופה המוסלמית הקדומה ™ . נראה שמרכז החיים של הרובע היה 'המערה . ' זהו בית הכנסת של הרובע , 109 ואולי יש לחפש את מקומו באיזור שמצפון לכותל דהיום , ושמא הוא האולם שמתחת לקשת וילסון , שכאמור לעיל תוקנה בתקופה הנדונה . יש קושי בזיהוי המבנה הנקרא בתעודות 'בית העדה "" . ' לכאורה ניתן לזהות את 'בית העדה' עם 'המערה , ' אך תעודה מהגניזה "' מראה שנגזר על היהודים שלא לעבור דרך 'דאר אלג'מאעה , ' אלא לעבור דרך שער ציון או שער השילוח . מסתבר אפוא כי 'דאר אלג'מאעה' סיפק מעבר מן העיר וחוצה ולפיכך יש לחפשו במקום כזה שיהיה בחלקו בחומה , ויאפשר יציאה מן העיר . לא ידוע מבנה מעין זה בעיר . נראה שבית העדה איננו כלל בניין יהודי . מהמכתב הנזכר אין להסיק בהכרח שאכן היה זה מבנה יהודי . באזכרה האחרת של בית העדה , " מוזכר 'בית אלג'מא . ' . .. לדברי כותב המכתב הוא היה בין הממנים את אבו אלח'יר צאלח בן מעמר 'שיעלה אל בית אלג'מא . ' . .. טיבה של עלייה זו לא נתברר , ואולי מדובר במוסלמי שנתבקש לעלות לבית העדה המוסלמית לצורך כלשהו . שער הכהן מופיע בתעודה שתאריכה , 1025 107 א"ל סוקניק , 'הכתובות היהודיות בהר הבית , ' מאסף ציון , ד ( תר '' ץ , ( עמ' 108 . 166-141 פראוור , השכונה היהודית . עמ' 109 . 147-140 ראה : גיל , שכונת היהודים , עמ' . 30 אלא שאין לקבל דעתו ששער הכהן הוא 'המערה "" . ' 'דאר אלג'מאעה , ' ראה גיל , שם . 111 המצוטטת על ידי גיל בהערה 112 TSIO JS 10 , 42 בתעודה TS NS 320 . 42 מתקן צביעה מאיזור הארמונות האמיים בי מזר , חפירות ארכיאולוגיות בירושלים העתיקה , ירושלים תשכ"ט ( סקירה ראשונה )

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר