פרק ראשון היסטוריה פוליטית של ירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:29

אותה שעה עלה גורם חדש — התורכמאנים . אחרי שהשתלטו על בגדאד בשנת , 1055 הם התקדמו בהדרגה אל תוך סוריה . בפיקודו של אתסז פלשו גדודיהם לארץ ישראל בשנת , 1070 ואולם ירושלים נכבשה על ידי התורכמאנים ביוני , 1073 כפי שמסופר בכרוניקות ערביות אחדות . מושל ירושלים מטעם הפאטמים היה תורכי , והוא מסר את העיר לתוקפים ללא קרב . בפיוט שכתב שלמה הכהן בן יהוסף אב בית דין ( נצר למשפחת הכוהנים גאוני ארץ ישראל , אשר ירד מצרימה בשנת ( 1061 בכ"ה בשבט ד' תתל"ז 22 ) בינואר , ( 1077 מתוארים מעשים אכזריים של הרס , רצח ושוד , שעשו התורכמאנים בירושלים . הדיכוי נמשך בעת כתיבתו של הפיוט , זה 'שתי שנים שני פעמים , ' הווה אומר ארבע שנים , החל משנת . 1073 הכיבוש התורכמאני של ירושלים גרם למאורע חשוב וגורלי בחיי היישוב היהודי בארץ ישראל : מעברה של ישיבת ארץ ישראל מירושלים לצור . בשנת 1077 / 1076 התרחשה התקוממות של התושבים נגד שליטי העיר . הקאצי של ירושלים ונכבדי העיר יחד עם שאר אנשי ירושלים ניצלו את העובדה שאתסז ואנשיו היו מחוץ לעיר , עסוקים במלחמה נגד הפאטמים , ואילו משפחותיהם נותרו בירושלים . אנשי ירושלים שבו את התורכיות ואת ילדיהן , וחילקו ביניהם את הנשים והילדים ואת כל רכושם של התורכים . אתסז עלה על ירושלים , הבטיח אמאן — כלומר : ביטחון — לאנשי ירושלים , ואולם אחרי שהשתלט על העיר טבח בה כשלושת אלפים נפש , ובהם הקאצי והנכבדים . בגלל תהליכים של ירידה והתפוררות בין התורכמאנים הלכה אחיזתם בארץ ישראל ונחלשה . כנגד זה היו הפאטמים בתהליך של התאוששות תחת הנהגתו של הוזיר הנמרץ אלאפצל . משהתחיל מסע הצלב , בשנת , 1096 סברו הפאטמים כי סופם של התורכמאנים קרוב , ופנו לכבוש את ארץ ישראל . מן המקורות עולות ידיעות סותרות על דבר תאריך כיבושה מחדש של ירושלים על ידי הפאטמים מידי המפקדים התורכמאנים ששלטו בה אותה שעה , האחים ספמאן ואילגאזי בני אךתק . התאריך המקובל הוא ה 26 באוגוסט , 1098 פחות משנה לפני הכיבוש הצלבני . הקרב על העיר נמשך ארבעים וכמה ימים , ובמהלכו הרס הצבא הפאטמי חלקים אחדים מחומת העיר . 38 לעניין הכיבוש התורכמאני ראה גיל , מגילת אביתר , עמי 43 והערה , 10 ושם מראי מקום לכרוניקות ערביות אחדות ולפיוט של שלמה הכהן בן יהוסף . על ההרס שנגרם על ידי הכיבוש התורכמאני , ראה : Leib , Rome , Kiev et Byzance ala f in du xi" siede , B . Paris 1924 , p . 66 ( על פי מקור רוסי . ( סיכום תולדות הסלג'וקים וכיבושיהם ראה אצל toryof the Crusades , Philadelphia 1955 , p . 135 Turkish invasion' , in : K . M . Setton ( ed . ) , A ' 0 6 ci . Cahen , 'The בקיץ של שנת 1071 עדיין נמצאת הישיבה בירושלים . ENA 2557 , r 1 הוא שטר פיצוי , שנכתב בירושלים בכתב ידו של אליהו הכהן גאון בן שלמה , ביוני , 1071 בבית הדין של הישיבה . השטר מסדיר את תביעת המזונות של סת אלבית ושל אביה , ברכאת בן אברהם , מבעלה ישועה בן משה הקצור = ) מומחה להלבנת פשתים , ( שעזב את ירושלים ואת משפחתו זה שנתיים . מלבד חתימת הגאון וחתימת בנו , אביתר , נשמרו בשטר חתימותיהם של עוד ארבעה עדים . ב , TS 13 Ja 1 , f . 1 מכתב ערבי הכתוב באותיות ערביות , שנכתב כאשקלון כנראה בשנת , 1084 מזכיר הכותב , יוסף בן מנשה , שביקר בירושלים . הוא לא מצא דבר ממה שהטמין בקירות ביתו , מלבד הקונטרסים והספרים . תיאור מפורט של ההתקוממות בשנים 1077 / 1076 ראה אצל סבט אבן אלג'וזי , עמ' . 185-184 i 9 ראה ריכוז המקורות על כיבושה של ירושלים מידי trpr ^ Dn אצל : . la premiere croisade' , /? oz ,, vn ( 1900 ) , pp . 320 ff . H . Hagenmeyer , 'Chronologie de יש לציין שהמקורות הלאטיניים אינם מציינים את תאריך הכיבוש ; אבן את'יר קובע שהתאריך היה אפריל , 1096 לעומת רוב הכרוניקות הערביות , שבהן התאריך הוא אוגוסט . 1098 גם בכרוניקה סורית ( ארמית נוצרית ) אלמונית התאריך הוא , 1096 ראה : pTwrw pn" ^^^ ( Syri ) , vol . 154 , p . 39 ; Csro את התאריך מאבן את'יר . אך אין ספק שהתאריך הנכון הוא . 1098

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר