פרק ראשון היסטוריה פוליטית של ירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:7

לדברי המקור הנזכר נכתב החוזה בג'אביה . הוא נקרא בפיו אמאן , שפירושו בתקופה זו : כתב ביטחון או כתב חסות . והרי הנוסח , כפי שמביאו טברי : כשם אלוהים הרחמן והרחום . זהו כתכ החסות ( אמאן ) שנותן עבד האלוהים עמר , מפקד המאמינים , לאנשי איליא ( היא ירושלים , וכן להלן ; ראה דיון על כך בהמשך . ( הוא נותן להם כתכ חסות לנפשותיהם , לרכושם , לכנסיותיהם , לצלביהם , לחולה ולבריא , לכל עדתם . לא ישכנו ( לוחמים ) בכנסיותיהם , לא יחריבון , לא ייגרע דבר מהן , לא מנכסיהן , לא מצלביהן ולא מדבר כלשהו מרכושן . לא יעבירום על דתם באונס . לא יפגעו באיש מהם . לא יתגורר אתם באיליא איש מן היהודים . אנשי איליא חייבים כתשלום הגץיה ( מס ; בדורות יותר מאוחרים נתייחד ביטוי זה למס הגולגולת , ( כדרך שמשלמים אנשי הערים . הם חייבים להוציא מן העיר את הרומאים ( דהיינו הביזאנטים ) ואת הלצות ( מקביל לביטוי לסטים , שודדים , שבמקורות חז"ל , שמקורו יווני ; נראה שמדובר על כוחות מזוינים מקומיים , מעין מיליציות . ( ליוצאים מובטח הביטחון לנפשם ולרכושם עד הגיעם למקום מבטחים ( כלומר : לאיזור הנשלט בידי הביזאנטים . ( המעדיפים להישאר מובטח להם הביטחון , אבל הם חייבים לשלם ג'זיה כפי שחייבים אנשי איל ? א . אם יש באנשי איל ? א המעדיפים לצאת , הם עצמם ורכושם , עם הרומאים ולעזוב את כנסיותיהם ואת צלביהם מובטח להם הביטחון , להם , לכנסיותיהם ולצלביהם ( כנראה עד צאתם , ( עד אשר יגיעו למקום מבטחים . בהמשך דבריו מביא טברי הבטחות דומות , שניתנו לאנשי הסביבה אשר מצאו מקלט בירושלים , בתנאי שישלמו את הג'זיה . הובטח להם שלא ייגבו מהם תשלומים לפני בוא הקציר . הדברים העיקריים שהובטחו בחוזה הם : ( א < ביטחון לנפש ולרכוש ; ( ב ) ביטחון הכנסיות וחופש הפולחן ; ( ג ) איסור ישיבתם של יהודים בירושלים ; ( ד ) החובה לשלם מס לכובשים ; ( ה ) חופש הבחירה בין ההישארות בעיר לבין עזיבתה , הן לתושבים והן לאנשי הצבא הביזאנטי ועוזריהם , עם הבטחת הביטחון בכל מקרה . הדברים הועתקו גם על ידי סופרים אחרים , מאוחרים יותר . אחד מהם אף מציין , כי המכתב המקורי עדיין שמור אצל הנוצרים בירושלים ( ואפשר שאמנם כך היה בימי הביניים המוקדמים . ( המכתב דומה , הן מצד תוכנו הן מצד לשונו , למכתבי חסות אחרים שנתנו הכובשים ליישובים שונים . בעיקרו של דבר נמצא כאן את הבטחת הביטחון ואת חופש הפולחן , כנגד החובה של תשלום המס , שהוא גם תמורה בעד הביטחון וגם סמל הכניעה והנחיתות . יש מן הסופרים המוסלמים המביאים את דבר כתב החסות הזה בצורה מקוצרת , ומשמיטים ממנו את אשר נראה להם טפל ו בדרך כלל הם ציינו '" ראה : טברי , תאריח , ' א , עמ' : 2406-2405 * ' ir ° ^ J LJ * ' I > fj- »> J ' jj-tt J ^ C 0 JJI ~ uc ( j-Lc ) L / J 4 . ( * JAJJI j ^^ ) j \ dl ) l ^ " 0 'j' - * ' |* U ** ' 'u' - < י *' י I « AJI _^ 1 J JJJ f t ' - JJL- 'J U ^ U .. ''" . > . | ** J LJ- ~ J f > + ~ ^ ijUj ^ % [/ I ^ in tj rtJVi I " 5 Jj IAJ ^ IJ y _ f />() ?? 1 'L 1 £ fj ^ . . 11 " j / OJI - ^ J ? i - Vj , U ju * •& 1 j ? f < . ' . ; l ?^ 0 ^* SJ XJ . p * 5 \ j *\ if « cr-i 1 > 1 2 j 1 | fl ' 1 n A ^ l jl ? r > t Yj « A ^ JJJ 4 j-Lc ? 1 ^ jS נ * L */ | . _ 0 ^ £ \_ 1 ^ 1 ^^ « Oj .- ™ , )) l j j » jjJI L ^ JL 4 I > a . > a-J Jl ^ fl 1 Irj I ^ I ^ AJI J- » j Jjil ( jJ » JV US i-J _> aJI _^ LJVJ J \ « LLJ Jj . 1 ^ j lcj . J _^ jJI J * - » *~^ cr Jc AS ^ ^ " r *^ - ^ ^ - ^ r <*?> l _ H- » (** j " 1 > « J-l « J ? ? " J /**" .. ' . ' ^ £ * _ lrA * jj AJ JI oJLj p .. . I « : D ji . ? H ) LJ -LJ , J AI , j * «_ uxl J >« J lijjiJI 1 >« * I JJJ J J » ' u-k L * cA י f ^ A ~ - * j ft * }? ( j- ^ J f t ???»)! o-J * OJ ^ "I | * 4 JjJ f * t (* - ^* \ J *^! t ^ r **? ^ ^ ^^ ^ Ji \ ^) \ & J J- lj , iAJ "J" CLJJ t _ * j . , j ^ U , J lijL * י cLlJjl ^ J Al Cj- ^ 14 jjii * /* ^>>> -ll JA j ^ JI f jL" ? « l-i !> "j •)• L ^ 0 j * ^ fh ' '' t _ r-L * c ^ - ^ i » j " A ^^ J " iJ ftjlj <^* l o-J ) { -J (_ rJ Lt jj-Uj «| <^ jfcjt ^^ . 6 ^> aJI J ^^ fl 1 I r ^ 5 jjl I L ^ l I jj Jji «^ JI h ^ jj tliUH i « jj 0 Jj ~ . j 0-. J J oiJI ^ c t-jLiiJI LA IJ

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר