פרק ראשון היסטוריה פוליטית של ירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:4

את 'ארמונות הקיסר ואוצרותיו , ' כפי שהתבטא באחת ההזדמנויות . מכל מקום , מחמד ועדת המוסלמים הקדומה ידעו את דבר קדושתה של ירושלים ואת מעמדה , אך ספק רב הוא האומנם חשבו להועיד לה מקום כלשהו במערכת התיאולוגית החדשה , שאת יסודותיה היו מניחים אותה שעה . הפשיטות צפונה , שנערכו בימי מחמד , היו מכוונות בעיקר אל התח'ום ( כך במקורות הערביים ) של בלקא וךארום ( איזור מואב והערבה . ( המונח תח'ום , כפי שאחד המקורות הערביים מסביר לנו , שאול בוודאי מלשונם של היהודים , ופירושו — האיזור שבו התקיימו שבטי הבדוים שבספר ארץ ישראל . אותם שבטים היו קשורים עם ביזאנטיון , ומחמד נרתע עד מהרה ונסוג , מפני החשש שיהיה עליו להילחם בצבא הביזאנטי . תחילתה של ההשתלטות הבדוית מוסלמית על שטחי ארץ ישראל היתה עם קריאתו של הח'ליפה הראשון , אבו cff נ למלחמת קודש , בתחילת שנת . 634 הצבא המוסלמי התקדם בשלושה ראשים . האחד , בפיקודו של עמר בן עאץ , פנה אל כיוון החוף , לסביבת עזה . השניים האחרים , בפיקודם של ח'אלד בן סעיד , שהוחלף אחר כך על ידי יזיד בן אבו ספיאן ( אחיו של מעאויה , שעתיד היה להיות הח'ליפה הראשון מבית אמיה , ( ושל שר ח ביל בן חסנה , פנו אל מזרחה של ארץ ישראל , בכיוון לירדן . חולשתה של הממלכה הביזאנטית ואי יכולתה לשלם את הקצבאות הקבועות לשבטי הבדוים שבדרום ארץ ישראל גרמו שאלה עשו עד מהרה יד אחת עם הפולשים . אחרי ניצחונות ראשונים באיזור עזה ובמרכז הארץ , כנראה באיזור יריחו , נעצרה ההתקדמות המוסלמית עקב התארגנותו של הצבא הביזאנטי . ח'אלד בן וליד , בן לאחת המשפחות האצילות שבמכה ובעבר מבכירי המנהיגים של ההתנגדות למחמד , שנמצא עתה בראש שבטי הבדוים שלחמו בעיראק , נצטווה לחוש לעזרת הצבא שבארץ ישראל . לאחר מסע ללא תקדים בשטח מדברי נפל ח'אלד בעורפם של הביזאנטים וכבש את מרבית שטחה של סוריה , התקדם דרומה והתאחד עם צבאו של עמר . כך הושג ניצחון גדול ראשון של המוסלמים על הביזאנטים , ביולי . 634 בערך באותו זמן מת אבו בכר , ואת מישרת הח'ליפה ירש עמר בן ח'טאב . בגלל שיקולים של מדיניות בין שבטית פיטר עמר את ח'אלד בן וליד ומינה במקומו את אבו עביךה בן ג'ראח . בפיקודו של זה הושלם כיבוש מרבית שטחה של ארץ ישראל עד סוף אותה שנה . דבר זה אנו למדים מדרשה שנשא פאטריארך ירושלים , סופרוניוס , ( Sophronius ) בחג המולד 25 ) בדצמבר . ( 634 בדרשתו הוא קונן בין השאר על כך שה'סךקנים' בוזזים ערים , שמים את השדות לשממה , שורפים את הכפרים והורסים את המנזרים הקדושים . אולם השבטים המוסלמים הגיעו לשליטה יציבה בארץ ישראל ובסוריה רק אחרי קרב גדול נוסף נגד הצבא הביזאנטי . בערך שנה וחצי מאוחר יותר , באוגוסט , 636 נערך קרב הירמוך , והוא נסתיים בתבוסתם המלאה של הביזאנטים . הקיסר הךקליוס , אשר ציפה באנטיוכיה לתוצאות הקרב , עמד אפוא עשרים ושתיים שנה אחרי השואה שנגרמה על ידי הפרסים לפני שואה חדשה , חמורה בהרבה מן הקודמת . הקיסר המיואש הפליג לקונסטאנטינופול והמסורת המוסלמית שמה בפיו את המלים : 4 ראה את האימרה על ארמנות רומי ( ופרס , ( המיוחסת לנביא , אצל ואקדי , מעאזי , עמי . 460-459 הדבר התרחש בעת חפירתה של תעלת הגנה במרינה , שנועדה להגן על המוסלמים מפני ההתקפה של אויביהם אנשי מכה . זהו קרב הח'נךק ( החפירה : ( 'אז אמר אמר מעתב בן קשיר ( מאישי מדינה שלא היו שלמים עם האסלאם : ( מחמד מבטיח לנו את אוצרות כסךא ( המלך הפרסי ) וקיצר ( קיסר , דהיינו ביזאנטיון , ( ואיש מאתנו אין לו ביטחון , אפילו כשהוא הולך לעשות את צרכיו . הלא מה שמבטיחים לנו אלוהים ושליחו אינו אלא אשליה / 5 על הפשיטות הראשונות לתוך ארץ ישראל ראה : אבן השאם , סירה , עמ' 1 970 טברי , תאריח , ' א , עמ' . 1794

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר