פרק ראשון היסטוריה פוליטית של ירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה

עמוד:1

פרק ראשון היסטוריה פוליטית של ירושלים ב תקופה המוסלמית הקדומה משה גיל מבוא בשנת 614 לספירה כבשו הפרסים את ירושלים . בכיבוש זה כרוכות שתי סוגיות היסטוריות , שהסתום בהן רב מן הגלוי ו ( א ) היקף החורבן שנגרם לירושלים בזמן הכיבוש ובזמן המאורעות שלאחריו ; ( ב ) מעמדם של היהודים ומעשיהם בעת הכיבוש ולאחריו . מן המקורות השונים המתארים את ההתרחשויות — רובם ככולם נוצרים וממילא מגמתיים — נובע , שהיהודים שיתפו פעולה עם הפרסים במקומות שונים בגלילות הביזאנטיים שנכבשו על ידם , והוא הדין בירושלים . אף עולה מן המקורות , שלעיר ירושלים נגרם הרס ככד , וכי רבים מתושביה נטבחו או נשבו , זאת כמוכן בסיועם הפעיל של היהודים . לדברי אחד המקורות , נוצרי ערבי , התרכזו ובאו לשם כך המוני יהודים , מטבריה , מהרי הגליל ומנצרת . דיונים מפורטים ומראי מקום נוספים לסוגיות הנידונות במאמר זה נמצאים בספרי החדש : ארץ ישראל בתקופה המוסלמית הראשונה , א-ג , תל אביב תשמ"ג . שם נמצאים גם הטקסטים המלאים של הכתבים מגניזת קאהיר הנזכרים להלן . סעיד בן בטריק ( מהדורת שיח'ו , ( א , עמ' . 216 הראשון שייחס את טבח הנוצרים ליהודים היה האופנס , א , עמ' 300 ואילך , ועמ' . 328 ההרס והטבח שהיו בירושלים מתוארים בסיפורו של הנזיר הנוצרי אנטיוכוס אוסטראטיוס , שנשבה בירושלים על ידי הפרסים . הסיפור נדפס כמה פעמים , על פי גירסה ערבית ועל פי גירסה גרוזינית . הדיון האחרון בכרוניקה זו נמצא אצל מ' גיל , 'שכונות היהודים בירושלים בתקופת הכיבוש המוסלמי הראשונה , ' שלם , ב ( תשל"ו , ( עמ' , 35 הערה , 54 ושם מראי מקום מפורטים למחקרים על הכרוניקה ומהדורותיה . חשוב לדיוננו מחקרו המקיף של J . T . .. /<«<>/>/; , xxxvn ( Beirut 1961 ) , p . 127 I ' e ' poque byzantine ' , Melanges de I'Universilc S . Milik , 'I . a topographie de Je ' rusalem vers la fin de מן המקורות היותר קדומים יש לציין עוד את הכרוניקה הסורית האלמונית , ( Chronica minora ) שפירסם , 1 . Guidi במהדורתו אשר ב . CSCO ( Syri ) , vol . 1 מהדורה זו תורגמה לגרמנית על ידי in Wien , Philosophise / i-hislorische Classe , 111 , berichie der kaiserl . Akademie der Wissenschaften sttzungs- - ! Th . Noideke . Wien 1893 כמו כן שרדה ידיעה על בריחת אנשי כנסייה ונזירים אל חצי האי ערב מפני הפרסים , והיא נראית מקורית . ראה : . Analecta Bollandiana . VII ( 1888 ) , p . 133 'Vita Sti Georgii Chozebitae ' . מעניין שכרוניקון הפסחא , תעודה קדומה לכל הדעות , אינו מזכיר כלל את היהודים בקשר להרס בירושלים ולטבח הנוצרים . ראה . i'G . 92 , col . 988 מחקר על נושא זה , הכתוב ברוח אנטישמית , פרסם s . Vailhe ' , 'Les juifs . x 11 ( 1901 ) , p . 15 et la prise de Je ' rusalem en 614 ' , Echos d'Orienl , וכן ראה מאמרו שלק'הילקוביץ , ' ' לשאלת השתתפותם של היהודים בכבוש ירושלים ע"י הפרסים בשנת / 416 ציון , ד ( תרצ"טא עמ' ; 307 מ' אבי יונה , בימי רומא וביזאנטיון , ירושלים תש"ל , עמ' . 235-228 יש להטיל ספק במסקנותיו של אבי יונה על חלקם של היהודים בכיבוש ירושלים ועל ' שלטון יהודי בירושלים . ' מסקנות אלה מבוססות על מקורות מאוחרים ובלתי ראויים לאמון , כגון סיביאוס , כרוניקאי ארמני בעל גוזמאות מפליגות . במקורות המוקדמים יותר > ולא בכולם ) מדובר רק על השתתפות היהודים במעשי הטבח .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר