פתח דבר

עמוד:7

פתח דבר ספר זה הוא אסופת מאמרים על חינוך . אולם בשום פנים אין הוא מוגבל לחינוך במובן המקובל של כיתות ובתי ספר , שכן אין כל ספק שחינוך בית ספרי הוא חלק קטן בלבד מדרכה של תרבות לנתב את צעיריה לתלמים הקנוניים . למעשה , חינוך בית ספרי עשוי אף לעמוד בסתירה לדרכים אחרות שבהן תרבות מנתבת את צעיריה כך שיעמדו בדרישות החיים המשותפים בקהילה . תקופתנו עתירת השינויים מתאפיינת בתהיות עמוקות באשר למה שאפשר לצפות מבתי ספר "לעשות" למען אלה הבוחרים או נאלצים ללמוד בהם — או למעשה מה בתי ספר יכולים לעשות , בהתחשב בכוחן של נסיבות אחרות . האם על בתי הספר לשאוף לשעתק את התרבות , "להטמיע" את הצעירים אל תוך הדרכים הראויות להיות אמריקנים קטנים או יפנים קטנים ? עצם המונח הטמעה נחשב כיום לפסול , אף על פי שרווחה אמונה בלתי מעורערת בהטמעה עוד בתחילת המאה העשרים . או שמא , לאור השינויים המהפכניים שאנו נתונים כעת בעיצומם , ייטיבו בתי הספר לעשות אם יקדישו את עצמם לאידאל המסוכן , ואולי אף האשלייתי , של הכנת התלמידים להתמודדות עם העולם המשתנה שבו יחיו ? כיצד עלינו להחליט מה יהיה טיבו של עולם משתנה זה ומה תהיינה דרישותיו מהם ? אין אלה סוגיות מופשטות . אנו חיים עמן מדי יום ביומו , והן מצויות בעיקרם של הפולמוסים החינוכיים שהדיהם נשמעים בעולם כולו . מתוך פולמוסים אלה עולה ההכרה שחינוך אינו עוסק רק בעניינים שגרתיים כמו תכנית לימודים , אמות מידה או מבחנים . התוכן שאנו מחליטים לצקת בפעולתנו בבית הספר הגיוני רק לאור ההקשר הרחב יותר : מה החברה מתכוונת להגשים באמצעות השקעתה החינוכית בצעירים ? הבנו לבסוף שתפיסתנו את החינוך היא פונקציה של תפיסתנו את התרבות ואת מטרותיה ,

ספרית פועלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר