פרק חמישים ושבעה

עמוד:3

דומני כי תהיה זו העזה לטעון שהקדמונים לא ידעוהו מעולם , בייחוד אם מדובר בחוד כמעט לא מורגש , שכמעט קשה להבחין בינו לבין הקשת המעוגלת . נבי סמויל בשעה אחת עשרה וחמש עשרה דקות ירדנו מח'רבת אלברג' ופנינו צפונה מערבה , לעבר ההר שבמרומו יושב הכפר נבי סמויל >( Jij * " ^) יעי מהרה עלינו עליו . בשעה אחת עשרה וארבעים דקות ראיתי בלכה שאורכה עשרים צעד ורוחבה שנים עשר ; היא חצובה בסלע התשתית , וכן השקתות שלצדיה . בצוהריים חנינו בנבי סמויל , היא רמתים צופים לפנים , כפי שניסיתי להוכיח בפרק טז , בכרך הראשון של החיבור הזה . לא אתאר שנית את הכפר הזה , את החורבות שמוצאים בו ואת הנוף הבלתי רגיל שרואים ממגדל מסגדו , שהיה לפנים כנסייה נוצרית ; אף לא אמנה שוב כל מה שמעלה בזיכרון האתר המעניין הזה , שחוקרים אחדים זיהו אותו , לפי דעתי בטעות , עם מצפה בנימין . ביר נבאלא בשעה שלוש ושלושים דקות , לאחר שעברנו על פני כמה גרנות עתיקות חצובות בסלע , ירדנו צפונה במדרון תלול , בין טרשים . בשעה ארבע הנחנו לשמאלנו את אלג' ) יב xn ^ היא גבעון לפנים , ובשעה ארבע וחמש דקות הגענו לביר נבאלא , ( VU jo ) עוד כפר שכבר תיארתי . ח'רבת עדאסא בשעה ארבע ושלושים דקות הראוני על גב הר עיי חורבות בשם ח'רבת עדאסא . ( L 1 I 0 P ^ y ?) ספר המקבים א מלמדנו כי לאחר שניקאנור קבע את מחנהו בבית חורון , חנה יהודה בחדשה : וילך ניקנור מירושלים וייחן בבית חורון ויבוא לקראתו חיל ארם : ויהודה חנה בחדשה בשלושת אלפים איש ... מקום חניית יהודה קרוי בתרגום 'השבעים' 'עדשה' , ( 1 a 'A 5 aad ) וכן אצל יוסף המציין שהיה מרוחק שלושים ריס מבית חורון : ספר המקבים א : לט-מ . בתרגום הלאטיני שמביא גרן כתוב במקום השם 'חדשה' . Adarsa —

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר