ההעפלה מרדכי נאור

עמוד:3

לארגון זה גם שם — 'המוסד לעלייה ב , " והוא הפך לאחת מזרועותיה הרבות של ה'הגנה . ' בשנים הבאות , ובעיקר אחרי מלחמת העולם השנייה . נשא 'המוסד' בעיקר העול של ההעפלה לארץ . גם גורמים פרטיים שונים עסקו בהעפלה . לא אחת שיגר 'קבלן' זה או אחר ספינה לארץ ישראל , כשהוא גובה מהנוסעים סכומי כסף גבוהים תמורת ההפלגה . ייאושם של יהודי אירופה באותה עת היה כה גדול . עד שהיו מוכנים לעזוב את היבשת בכל מחיר . מאז ראשית ההעפלה הימית בשנת 1934 ועד פרוץ מלחמת העולם השנייה ( ספטמבר ( 1939 הגיעו לארץ , ב 50 כלי שיט , 20 , 500 מעפילים ( כ 6 , 000 באמצעות התנועות החלוציות . כ 6 , 000 על ידי גורמים רביזיוניסטים והשאר על ידי גורמים פרטיים . ( אף בשנות מלחמת העולם לא פסקה ההעפלה . רוב הספינות היו קטנות , הסיכונים בים — מצד ציי המדינות הלוחמות — רבים . ובכל זאת המשיכו יהודים לחתור לארץ ישראל . יותר מ 16 אלף הגיעו ב 25 כלי שיט . הפעולה אחרי מלחמת העולם השנייה עוד ב 1939 אימצו הבריטים את מדיניות 'הספר הלבן , ' שגזרה צמצום ניכר על העלייה לארץ , עד הפסקתה המוחלטת . היישוב היהודי בארץ נאבק נגד גזירות אלו , והודיע באופן נחרץ כי לא יסכים כשום אופן להגבלות בתחום העלייה . משהסתיימה מלחמת העולם השנייה והובררו ממדיה האיומים של השואה , נדמה היה תחילה כי הגבלות 'הספר הלבן . ' כולל אלו שבתחום העלייה . יבוטלו , מה גם שבאנגליה עלתה לשלטון מפלגת ממראות המאבק למען ההעפלה — הפגנה בשנות השלושים

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר