רב־שיח: תנועות הנוער — מרד, אוונגארד או הליכה בתלם?

עמוד:7

הגשימו . נוצרה כאן , ללא ספק , בעיה רצינית . את מתח המרד החליפה במידה רבה תחושה של קונפורמיות . למרוד בדור המייסדים אי אפשר , כי דור המייסדים הוא דור מהפכני , ובני הדור השני נתבעים להמשיך באותו כיוון שהמייסדים קבעו . הדברים נאמרו שוב ושוב על ידי מאיר יערי וכל האבות המייסדים . הם אמרו לבניהם בצורה חד משמעית : אנחנו עשינו את המרד , אתם נתבעים להמשיך בדרך שלנו . מכאן שנשאר תחום מצומצם בלבד של הגדרה עצמית . אם היה בכל אופן מרד , הוא לא היה טוטאלי . ההורים תמכו , ברוב המקרים , בחברות הבנים בתנועת נוער . המרד היה כלפי הרחוב הבורגני ובית הספר . אבל , צריך לזכור שבית הספר , בסופו של דבר , השלים מבחינות רבות את החינוך בתנועת הנוער ותמך בחינוך שניתן בהן . נותר אפוא תחום מצומצם של מרד , וכל תנועה בארץ ניסתה להבליט את הייחוד שלה ולהגדיר את עצמה ביחס לתנועות האחרות . פרום' רחל אלבוים דרוו : שאלת המרד והקונפורמיות של תנועת הנוער הארץ ישראלית סבוכה וקשה . פרופ' יונתן שפירא הגדיר זאת במושגים של קבוצות דוריות . הוא חלוצים בקיבוץ חוזרים מהעבודה — תמונה אופיינית לשנות ה 30

יד יצחק בן-צבי. המחלקה לחינוך והדרכה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר