הגניזה

עמוד:30

הגניזה בשליש האחרון של המאה ה 9 ו החלו נחשפים בפסטאט ובקהיר פריטי גניזה בודדים . מסמכים אלה נמצאו במספר אתרים , והמרכזי שבהם היה בית הכנסת עזרא . חלק מן המסמכים הגיעו לאספנים ולבעלי עניין , ובהדרגה הכירו חוקרים מתחומים שונים בחשיבותם המונומנטלית של מסמכים אלה . בשנים , 1890-1889 כאשר נעשו עבודות שיקום יסודי של בית הכנסת עזרא , נמצאה גניזה באחד מחדריו של בית הכנסת . נוהג הגניזה מוכר בקהילות רבות . על פי המסורת היהודית נהוג לגנח כל מסמך או חפץ הקשור לפולחן היהודי הדתי לאחר שיצא מכלל שימוש . כתבים ומסמכים בעלי אופי דתי וגם שאינו דתי זכו _לאיצטלה של קדושה בשל אזכור שם האלוהים , ציטוט פסוקים מן המקרא , ולעתים אף בשל השימוש בלשון הקודש , העברית , מפאת קדושתם נמנעו מלהשליכם לאחר שפקע השימוש בהם ; במקום זאת היו גונזים אותם . הנוהג היהודי הכללי היה , שפריטים המצריכים גניזה נאספים בבית הכנסת , ומשהצטברו בכמות גדולה הם מובאים לקבורה בבית הקברות . פריטי הגניזה של קהיר זכו לשימור יוצא דופן באיכותו וכהיקפו . את הסיבה לכך ניתן למצוא הן באקלים החם והיבש השורר במצרים , והן בעוברה שפריטי גניזת פסטאט נשמרו באותו חדרון שבקומת עזרת הנשים בבית הכנסת במשך מאות שנים , ולא הועברו לקבורה בבית הקברות המקומי . עד לאחרונה סברו רבים , כי מנהג התקנת חדר גניזה בבית הכנסת הוא מאפיין ייחודי נוסף של גניזת בית הכנסת עזרא . אולם מחקרם של מרק כהן וידידה סטילמן הצביע על כך , שמנהגים דומים לשמירת גניזה בתוך בית הכנסת או בחצרותיו רווחו בקהילות יהודיות אחרות במזרח . אישים וגורמים רבים פעלו , ממניעים שונים , להוצאתם של מסמכי הגניזה אל מחוץ למצרים . את המאמץ המרכזי להוצאתם של כל המסמכים המצויים בבית הכנסת עזרא עשה סלומון שכטר . ( 1915-1847 ) במרס 1896 הציגו שתי מלומדות סקוטיות בפני שכטר מסמכים שנמצאו זמךמה לפני כן בגניזה . שכטר זיהה בוודאות באחד המסמכים את הטקסט העברי של ימשלי החכמה , ' המוכר גם כספר חכמת בן סירא , אחד מן הספרים החיצוניים , אשר לא נכללו בתנ"ך . ספר זה נכתב במקורו בשפה העברית — כנראה בשנת 170 _לפה"ס , בידי שמעון בן יהושע בן סירא ; אלא שהטקסט העברי המקורי אבד , ועל תוכנו נודע רק ממקורות משניים ומתרגומים בעיקר בשפה היוונית . דברי בן סירא צוטטו רבות על ידי _חז"ל בתלמוד . תגלית זו הניעה את שכטר לפעול במרץ רב לגיוס המשאבים והאישורים הנחוצים באולם התפילה , ובו בזמן להיראות לעיני קרוביהן . יציע זה מוקף במעקה עשוי עץ מגול ף בגובה של כ 70 ס"מ . בעליית בית הכנסת , בהמשך ליציע הנשים , נתגלתה , כאמור , הגניזה . חדר הגניזה עשוי במתכונת של ריבוע , כל אחת מצלעותיו כשלושה מטרים ; גובה החדר כארבעה מטרים .

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר