בית הכנסת עזרא

עמוד:23

נובע מכך שהכסף מצוי בשפע באותה ארץ ושיש בה אוצרות בלומים . ושתושביה נותנים נדבות וחסדים יותר מתושבי כל הערים האחרות [ .. . ] אוכלוסיתה של מצרים ושל קהיר גדולה מזו של כל הערים האחרות העולות על הדעת , ומשום כך משגשג מצבה . ההגירה מפסטאט לקהיר הקיפה את כל קשת תושביה של פסטאט , ובכללם היהודים . בשנת 1400 כבר נמנו בקהיר ארבעה בתי כנסת פעילים ביותר , לעומת שלושת בתי הכנסת הקדומים אשר בפסטאט . השחזור הרעיוני הבא , שעשה קאסוטו , יכול להאיר בפנינו במשהו את מראהו של בית הכנסת עזרא בראשית המאה ה , 18 לפי תיאוריהם של מבקרים , ובראשם תיאורו של מואיז ויטה קפסוטו . ( 1733 ) לאורך כל מאות השנים שבהן הוא פעל שימש בית הכנסת עזרא כמרכז הדתי היהודי הגדול של פסטאט . בשטח בית הכנסת פעל בית הדין הרבני . חצר בית הכנסת הייתה רחבה דייה , ושימשה כמקום התכנסות לשם עריכת טקסים בימי חג ומועד , בעצרות ובאירועים קהילתיים שאינם דתיים . שחזור רעיוני של בית הכנסת עזרא לאחר בנייתו מחדש בשנת 040 ו

יד יצחק בן-צבי

האוניברסיטה העברית בירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר