הקדמה

מתוך:  > הדרוזים > הקדמה

עמוד:7

הקדמה מספר הדרוזים ( בנו מערוף = אנשי החסד ) בעולם עומד כיום על פחות ממיליון נפש , והם מרוכזים בעיקר בשלוש מדינות . סוריה , לבנון וישראל . המבקש להכיר את חייהם של הדרוזים נתקל בשני קשיים של ממש : א . הדת הדרוזית היא המאפיין החשוב ביותר של בני עדה זו , וכל מגמה להכיר אותם בלא לעמוד על יסודות אמונתם לוקה בפגם חמור , דא עקא שהכרת הדת הדרוזית אינה אפשרית הואיל ודת זו סודית . ב . המחקרים והפרסומים על עדה זו מועטים יחסית , ואף אותן עבודות שראו אור חשודות בדרך כלל מבחינת מהימנותן וגישתן : מחד גיסא , על פי רוב השתדלו חוקרים מוסלמים לתאר — שלא בצדק — את הדרוזים בתור בני דתם , ועל כן הבליטו את המשותף לשתי הדתות , לעתים אגב הצגה מעוותת של "עובדות" כדי שהללו יהלמו את השקפתם שהדרוזים הם ערבים מוסלמים . מאידך גיסא , לא יכלו הדרוזים , בהיותם מיעוט מבוטל ( כמעט ) ונרדף בקרב האוכלוסייה המוסלמית במזרח התיכון , להתבטא התבטאות חופשית ; ומשום כך השתדלו אף הם שלא להבליט את היסודות המבדילים אותם מן הרוב המוסלמי . בעניין זה הם נהגו על פי עקרון התקיה ( ההישמרות ) המתיר להם התנהגות חיצונית המותאמת לבני הדת והעם שבקרבו הם יושבים . על אף האמור לעיל נכתבו כמה מחקרים חשובים שסייעו להכרת הדרוזים . ראויים לציון עבודותיהם של החוקרים האלה : ס' דה סאסי — שכתב את מחקרו בלשון הצרפתית ; פ"כ חתי , ד' ברייר , קיס פרו וג' בן דור — שכתבו באנגלית ; אמין טליע , סאמי נסיב מכארם , מחמד עבד אללה ענאן ועבד אללה אלנג'אר — שכתבו בערבית ; בעברית נכתבו כמה עבודות חשובות . בייחוד ראוי להזכיר את עבודותיהם של אהרן ליש , של סלמאן פלאח , של שכיב סאלח ושל מורי ורבי , פרופ' חיים בלנק , שהמחקר שלו על עדה זו הוא בבחינת מועט המחזיק את המרובה . שלושה נושאים עיקריים נבחרו לדיון בספר זה , בשל משנה החשיבות שנודעה להם בעידן המודרני במזרח התיכון בכלל ובארץ ישראל בפרט : א . אמונה וזהות דתית התפתחות התקשורת על מגוון כליה וריבוי ההזדמנויות המאפשרות לדרוזים להתחכך בבני דתות ובבני לאומים אחרים בתחומים השונים של החיים חידדו את השאלות הכרוכות

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר