הדרכים

עמוד:47

הדרכים תנאי להבטחת שלטונה של רומא על האימפריה רחבת הממדים היתה התקנתה של רשת דרכי תעבורה לשימוש הצבא והמסחר , דבר שהרומאים ביצעו במסירות . סלילת הדרכים כארץ ישראל במתכונת של כבישים רומיים , החלה , כפי הנראה , כבר במאה הראשונה לספירה , ואולי אף במאה הראשונה לפני הספירה , אבל בעיקר נפוצה סלילת הדרכים מאז תקופת המרד הגדול , המחצית השנייה של המאה הראשונה ואילך . במאה השלישית לספירה , ככר היתה רשת הדרכים מושלמת בעיקרה ולא 26 ראה f' £ 0 . 106 ( 1974 ) , pp . 103-118 ; 107 ( 1975 ) , pp . 3-21 Z . Meshel and Y . Tsafrir , 'The Nabataen Road from Avdat to Sha ' ar , Ramon וכן בעברית : ד משל וי' צפריר , הדרך הנבטית עבדת-שער רמון , ירושלים תשל"ד . אם נכונה דעת החוקרים הרי הקדומה בדרכים היא , אולי , הדרך הנבטית פטרה-עזה , שקטעים ממנה סוקלו , פולסו , סומנו באבני שפה וצוידו באבני מיל , אולי כבר במאה הראשונה לפני הספירה . אבל אין להוציא מכלל אפשרות שהדרך שימשה גם בתקופה יותר מאוחרת ואבני המיל הן מתקופת הפרובינציה ערביה , במאות השנייה והשלישית לספירה . 27 י' רול , 'מערך הדרכים הרומיות בארץ ישראל , ' קדמוניות , ט ( תשל"ט , ( עמ' , 50-38 ושם ביבליוגראפיה נרחבת . הביצור . בנייתם לא-היתה משולבת היטב בחומות ועל כן ייתכן שלא נבנו מלכתחילה אלא נוספו בהמשך הזמן . במרכז המכנה יש חצר קטורה ובה בור לאיסוף מי הנגר המעטים היורדים בסביבה המדברית . המגורים ( חדרים 4 . 5 x 3 . 5 מ , ( ' המפקדה וחדרי השירותים מוקמו בחדרים שהקיפו את החצר מארבע עבריה . צורה זו של מצד תמר — מבנה מרובע המוגן על ידי ארבעה מגדלי פינה ( טטראפירגוס ) — היתה התוכנית השגורה של המצדים הרומיים מסדר גודל בינוני בלימס ולאורך הדרכים . על אלה נוספו תחנות משמר ומגדלי תצפית שממדיהם קטנים בהרבה . מצד תמר . צילום כללי בעת החפירה . מבג ! למזרח .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר