ב. תפקידי ההנהגה הדתית

עמוד:108

שהיסה ביהדות ההלכה מחייבת לשחוט בהמות ועופות לפני בישולם ואכילתם על-פי כללים מפורטים . יסודם של כללי השחיטה הוא בפסוק "כי יךחק ממן : המקום אשר יבחר ה' ^! ibx לשום שמו שם וזבחת מבלןךןל ומצאנך אשר נתן ה' לןל כאשר עויתןל ואכלת , בשעךין : בכל אות נפשך" ( דברים יב , יח המילים "כאשר ציויתך' פורשו כרומזות לצורך לקבוע חוקים ברורים לשחיטה . לדוגמה , על הסכין ששוחטים בה להיות מלוטשת וללא כל פגם . מטרת רוב חוקי השחיטה היא להפחית את הייסורים שנגרמים לבעל-החיים . על השוחט להיות איש ירא שמים , בקיא בחוקי השחיטה , בריא בגופו ובעל ידיים יציבות . לפני תחילת השחיטה עליו לומר את הברכה : "ברוך אתה ה ' אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על השחיטה . " גם נשים יכולות לשמש במלאכת השחיטה . בנצרות אכילת בשר בעל-חיים כלשהו אינה אסורה על-פי הנצרות . זאת , מתוך ההשקפה שכל בעליהחיים נבראו על-ידי האל , ולכן אין להגדיר אף אחד מהם כטמא ואסור באכילה . הנצרות גם אינה קובעת כללי שחיטת בשר . באסלאם השחיטה באסלאם מתבססת על ההנחיה המופיעה בקראן , בסורת השולחן , 5- פסוקים 5-3 "אסור לכם לאכול את בשר הנבלה , את הדם , את בשר החזיר ובשר שנזבח לאל זר זולת אללה , ולא את בשר הבהמה החנוקה , המוכה , ההרוגה על ידי נפילה , הנגוחה ובהמה שנהרגה על ידי חיה טורפת , אלא רק בשר בהמה שאתם שוחטים אותה . * " ... השוחט צריך להיות אדם מונותיאיסטי ( ראו מונותיאיזם במילון מונחים , ( המברך את אלוהים על שהתיר לו לשחוט את הבהמה לשם אכילתה . האסלאם הסני מתיר אכילת בשר שנשחט בידי יהודים , משום שהם מברכים את האל על השחיטה . עריכת מילה ביהדות המילה היא כריתת העורלה , המקיפה את איבר המין הגברי . המילה היא המצווה הראשונה , שציווה אלוהים על אברהם ועל צאצאיו לקיים , והיא מסמלת את הברית בין עם ישראל לבין אלוהים . על-פי מצווה זו , על המילה להיערך בהיות התינוק בן שמונה ימים ( זאת , אם אין לכך מניעה רפואית . ( המוהל היני בעל-ת 0 קיד חשוב ביהדות . הוא נבחר בהתאם למיומנותו הטכנית בביצוע המילה , ועליו להיות גם בעל מידות טובות וירא שמיים . במדינת ישראל על המוהל להיות בעל רישיון מיוחד ממשרד הבריאות , כדי לוודא שהמילה מתבצעת על פי קריטריונים רפואיים ראויים . בנצרות הנצרות ביטלה את המילה וטענה , כי אין בה צורך . הנימוק הנוצרי נגד המילה היה שאלוהים בירך את אברהם , המונותיאיסט הראשון , לא משום שקיים את מצוות המילה , אלא בשל אמונתו האיתנה . מתוך : ספר הסגרים של האסלאם - הקיאן . תרגם מערבית דיר אהרון בן-שמש . © קק"ל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר