א. התגבשותה של ההנהגה הדתית

עמוד:98

לפלג המערבי של הכנסייה הנוצרית יש הנהגה מרכזית - האפיפיורות - הממנה את הבישופים והארכיבישופים . האפיפיור " , האב הקדוש , " המכהן גם ככישוף של העיר רומא , הוא ראש הכנסייה הקתולית , המנהיגה את כל הנוצרים הקתולים בעולם : באירופה , באסיה , באפריקה , בצפון אמריקה ובדרומה . האפיפיור נחשב ליורשו של פטרוס , מנהיג 12 השליחים , שהיה ראש הקהילה הנוצרית ברומא בראשית ימי הנצרות . חשיבותו של פטרוס נסמכת על המסופר בברית החדשה ; ישוע דימה אותו לסלע שעליו תיבנה הקהילה הנוצרית , ששום מכשול לא יגביל את התפתחותה . ישוע אמר לפטרוס : "אתן לך את מפתחות מלכות השמים , וכל מה שתאסור על הארץ אסור יהיה בשמיים , וכל מה שתתיר על הארץ מותר יהיה בשמיים * " . ( הבשורה על פי מתי טז , . ( 20-16 לפלג המזרחי , האורתודוקסי , של הכנסייה הנוצרית אין מנהיג אחד המקביל לאפיפיור . הכנסייה הנוצרית האורתודוקסית בנויה מ15- כנסיות לאומיות עצמאיות , וביניהן הרוסית , היוונית , הסרבית , הבולגרית והרומנית . ראש הכנסייה הנוצרית בכל אחת מהן קרוי פטריארך . לשני הזרמים - הקתולי והאורתודוקסי - נציגים וקהילות בארץ הקודש . הפטריארך הקתולי של ארץ הקודש , שהפרובינציה שלו כוללת גם את ירדן וקפריסין , יושב בעיר נצרת . הפטריארך האורתודוקסי , שהפרובינציה שלו כוללת גם את ירדן , יושב בירושלים . בראשית קיומה של הנצרות שימשו נשים כדיאקוניות . עם הזמן הפכו התפקידים הדתיים לנחלה בלעדית של גברים , ועל נשים נאסר לשאת בהם . ההנמקה שניתנה לכך הייתה שחווה , האישה הראשונה , אחראית לחטא הקדמון - כלומר , לעבירה על האיסור לאכול מעץ הדעת . מאחר שחווה נתפסה בעיני התיאולוגים הנוצרים כמודל של כל הנשים , הם ראו בנטייה לחטוא מאפיין הטבוע בנשים כולן . לפיכך קבעו התיאולוגים , כי נשים חייבות להיות כפופות לגברים , ולא ייתכן שישאו בתפקידים דתיים הכוללים הדרכת גברים , שפיטתם ופיקוח עליהם . הכנסייה שללה עקרונית את חיי המין ואת הנישואין , והתירה אותם רק מתוך התחשבות בחוסר יכולתם של רוב המאמינים לחיות חיי פרישות . מכיוון שכך , נקבע כי אנשי הדת חייבים לגלם באורח חייהם את אידיאל הפרישות , ונאסר עליהם לשאת אישה . הזרמים הפרוטסטנטיים ביטלו איסור זה , וכמריהם נושאים נשים ומקימים משפחות . כיום נשמעים גם בכנסייה הקתולית קולות הקוראים לבטל את האיסור על הנישואין . מתוך : ספרי הברית החדשה . תרגום חדש . © . 1979 כל הזכויות שמורות לחברות המאוחדות לכתבי הקודש . באדיבות החברה לכתבי הקודש בישראל , ת , ד , 44 ירושלים . 91000 האפיפיור פאולוס השני עורך מיסה בעת ביקורו בישראל , כורזים , 2000

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר